aktualności
5 lat uchwały krajobrazowej w Sopocie
Sopot jest pierwszym w metropolii miastem, które podjęło skuteczną walkę z chaosem reklamowym. Dzięki uchwale krajobrazowej, przyjętej 5 lat temu, z uzdrowiska zniknęły billboardy i wielkoformatowe siatki. - Sukces sopockiej uchwały krajobrazowej to efekt dobrej współpracy z przedsiębiorcami, wspólnotami mieszkaniowymi i mieszkańcami - mówi wiceprezydent Sopotu Marcin Skwierawski.
Na zdjęciach: efekty uchwały uchwały krajobrazowej w Sopocie, przed i po wprowadzeniu, fot. UMS Sopot
5 lat temu, 26 marca 2018 roku została przyjęta przez radnych uchwała krajobrazowa dla Sopotu. Jej zapisy weszły w życie w 7 czerwca 2018 r. Efekty wprowadzenia jasnych zasad umieszczania nośników reklamowych w mieście widać na każdym kroku. Z Sopotu zniknęło w tym czasie ponad 1300 reklam. W kurorcie nie ma już billboardów i wielkoformatowych siatek które zasłaniały piękne, zabytkowe sopockie kamienice. Ponad 400 szyldów zostało przystosowanych do zapisów uchwały. Zamiast natłoku informacji wizualnej, w Sopocie mamy dziś ład i harmonijną przestrzeń.
Sopocka uchwała krajobrazowa. Droga do sukcesu
Sopot był jednym z pierwszych miast w Polsce, które wprowadziły uchwałę krajobrazową. Prace nad jej opracowaniem trwały blisko 2,5 roku. Rozpoczęły się tuż po wejściu w życie ustawy, na mocy której gminy mogą uchwalać własne uchwały krajobrazowe.
- Sopocka uchwała krajobrazowa to nasz wspólny sukces - powiedział wiceprezydent Sopotu Marcin Skwierawski. - To sukces radnych, którzy bez głosu sprzeciwu przyjęli w 2018 roku uchwałę krajobrazową. To również sukces sopockich przedsiębiorców, wspólnot mieszkaniowych, mieszkańców, ale też pasjonatów z urzędu miasta. Bez ich determinacji, zaangażowania, niestandardowego myślenia nie udałoby się nam usunąć z przestrzeni miasta ponad 1300 reklam. Jeszcze kilka lat temu, kiedy podróżowaliśmy po świecie, z zazdrością patrzyliśmy na wszechobecną zieleń, piękne, odrestaurowane elewacje czy brak kakofonii reklamowej. Dziś możemy ogłosić sukces. Sopot jest pierwszym miastem, gdzie zniknęły reklamy wielkoformatowej, w Sopocie nie ma ani jednego billboardu. Udało się uporządkować przestrzeń miasta bez nadmiernego nakładania kar. Cieszymy się, że jesteśmy wzorem dla innych miast i chętnie dzielimy się dobrymi praktykami.
Tworzenie uchwały krajobrazowej było poszukiwaniem kompromisu między interesem ekonomicznym przedsiębiorców a potrzebą wprowadzenia ładu przestrzennego.
- Ład przestrzenny jest wspólnym dobrem, dlatego jako radni Miasta Sopotu w 2018 roku przyjęliśmy uchwałę krajobrazową, która porządkuje przepisy dotyczące prawa miejscowego, związanego z harmonijną stroną funkcjonowania miasta - mówi Natalia Pobłocka, sopocka radna, wiceprzewodnicząca Komisji Rozwoju i Urbanistyki, architektka. - Uporządkowanie przestrzeni miejskiej powoduje obniżenie poziomu stresu, co jest szczególnie ważne w uzdrowisku. Dzięki uchwale krajobrazowej możemy teraz patrzeć na piękne elewacje historycznych kamienic i cieszyć się widokiem morza, którego nie zasłaniają banery.
Uchwała krajobrazowa powstała na podstawie analiz urbanistycznych Sopotu i podziału jego terenu na strefy funkcjonalne.
- Sopot jest miejscem wyjątkowym na mapie Polski, zależy nam, aby podkreślać jego historyczny charakter - podkreśla Klaudyna Karczewska-Szymkowiak, plastyczka miejska. - Od 1979 roku Sopot, jako układ urbanistyczno-krajobrazowy, jest wpisany do rejestru zabytków. Uchwała krajobrazowa jest narzędziem, które znacznie pomogło wyeliminować z przestrzeni miasta nielegalne reklamy. Sopot jest obecnie wolny od chaosu reklamowego. Możemy być dumni z naszego kurortu.
Sopot nie zarabia na reklamach
Dzięki uchwałom krajobrazowym władze miast i gmin mogą pobierać opłaty za umieszczanie tablic i urządzeń reklamowych. W Sopocie nie skorzystano z takiej możliwości.
- To kwestia przyjętych przez nas priorytetów. Zależało nam na oczyszczeniu przestrzeni miejskiej, opanowaniu chaosu reklamowego i podniesieniu standardów w myśleniu o przestrzeni - mówi wiceprezydent Marcin Skwierawski. - Istotniejszym było dla nas, aby mieszkańcy Sopotu, przedsiębiorcy czy firmy reklamowe współpracujące z miastem, poczuli się współodpowiedzialni za przestrzeń, której są użytkownikami.
Sopot wzorem dla metropolii
Po sukcesie wdrożenia uchwał krajobrazowych w Sopocie, a potem w Gdańsku grupa samorządowców z gmin Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot w połowie 2022 r. wypracowała dokument, który jest przewodnikiem - jak zapanować nad chaosem reklamowym. Powstały gotowe do wdrożenia standardy, które zawierają rekomendacje zapisów do uchwał krajobrazowych. Dokument jest efektem półtorarocznych spotkań, analiz i dyskusji. W jego opracowaniu uczestniczyli architekci, prawnicy oraz przedstawiciele samorządów: Sopotu, Gdańska, Gdyni, Kolbud, Malborka, Żukowa, Rumi, Pruszcza Gdańskiego, gminy Pruszcz Gdański, Władysławowa, Wejherowa, Szemudu, Luzina, Krynicy Morskiej, Tczewa, Pelplina, Lęborka i Pucka.
>>> Metropolitalne Standardy Krajobrazowe
Żródło: https://www.sopot.pl/