aktualności
Absolutna nowość na trójmiejskim rynku paliw. Powstaje stacja LNG “na kółkach”
Mobilna stacja tankowania skroplonego biogazu (bio-LNG) lub gazu ziemnego (LNG) - taki innowacyjny pojazd powstaje w Trójmieście. Dzięki temu możliwe będzie zastosowanie LNG jako alternatywnego źródła energii na dużo szerszą skalę - w transporcie publicznym, zakładach produkcyjnych czy biurowcach. Stacja ma być gotowa w połowie przyszłego roku.
8 partnerów z Europy - 4 pilotażowe inwestycje
Prototypowa stacja paliw “na kółkach”, o zaledwie 3,5-tonowej dopuszczalnej masie całkowitej, zostanie zbudowana na zamówienie Instytutu Morskiego Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, lidera unijnego projektu Liquid Energy. Projekt jest realizowany przez 8 partnerów z Polski, Niemiec i Litwy, w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Interreg Południowy Bałtyk 2014-2020. Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot jest jednym z nich. Mobilna stacja tankowania paliw LNG to jedna z czterech pilotażowych inwestycji powstających w ramach projektu.
Pierwsza taka stacja na świecie
Obecnie LNG lub bio-LNG są transportowane ogromnymi statkami, a następnie klasycznymi cysternami do przewożenia LNG, co wiąże się z dużymi ograniczeniami formalnymi i biznesowymi. Mobilna stacja ma zmienić system dystrybucji LNG i myślenie o nowych modelach biznesowych. Dzięki temu niewielkie ilości skroplonego bio-LNG lub LNG (do kilkuset litrów) będą mogły być przewożone od wytwórcy - bezpośrednio z biogazowni, która ma skraplarnię lub ze stacji tankowania - do lokalnego odbiorcy.
- To absolutna nowość na rynku dystrybucji ciekłego metanu jako alternatywnego źródła energii - mówi Paweł Warszycki z Hanzeatyckiego Instytutu Przedsiębiorczości i Rozwoju Regionalnego przy Uniwersytecie w Rostocku, jednego z niemieckich partnerów projektu Liquid Energy. - W pojeździe o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony zostanie zastosowany pojemnik kriogeniczny nowej generacji (bezpróżniowy). Powstanie mobilna stacja tankowania skroplonego metanu o temperaturze -163 °C, powstałego z gazu ziemnego (LNG) lub biogazu (bio-LNG).
(Grafika przedstawia pojemnik kriogeniczny, który będzie najważniejszym elementem mobilnej stacji tankowania LNG i bioLNG) FOT. Baltic Engineering Flare GmbH
Dzięki tej innowacyjnej technologii możliwe będzie zastosowanie LNG jako źródła energii na dużo szerszą skalę - poprzez sprzedaż i dostarczanie małych ilości tego alternatywnego paliwa lokalnym, detalicznym odbiorcom, jak np. zakłady transportu publicznego, małe jednostki pływające, małe zakłady produkcyjne czy biurowce.
- Dzięki temu, może zostać uwolniony potencjał (bio-)LNG dla tej części rynku, która do tej pory nie miała szans na korzystanie z tego źródła energii - dodaje Paweł Warszycki.
Przetarg na stworzenie tego innowacyjnego pojazdu do dystrybucji paliw LNG wygrało konsorcjum dwóch firm - Baltic Engineering Flare GmbH oraz Ferdinand Schultz Nachfolger Fahrzeugbau GmbH. Właścicielem stacji będzie Instytut Morski Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, jednakże będzie ona wykorzystywana w szerokim zakresie jako prototyp służący demonstracji możliwości technicznych. Prototyp mobilnej stacji tankowania paliw LNG ma powstać do końca czerwca 2022 r.
Liquid Energy i europejska neutralność klimatyczna
Dążenia UE do neutralności klimatycznej wymagają całkowitej przebudowy systemu energetycznego i jego infrastruktury do 2050 r. Jak wynika z założeń Europejskiego Zielonego Ładu m. in. metan może mieć zastosowanie jako paliwo alternatywne. Zwłaszcza biometan jest postrzegany jako źródło energii wspierające wysiłki krajów Unii Europejskiej w tym zakresie. Korzyści klimatyczne wynikające ze stosowania biometanu są podobne do tych związanych ze stosowaniem odnawialnej energii elektrycznej i syntetycznego oleju napędowego (e-paliwa). Wykorzystanie do produkcji biogazu lub biometanu odpadów poprodukcyjnych pochodzących głównie z produkcji rolniczej (gnojowica), rolno-spożywczej czy usług komunalnych może nawet spowodować tzw. ujemne emisje.
Mobilna stacja, realizowana w ramach projektu Liquid Energy będzie nie tylko innowacyjną i funkcjonalną formą dostarczania niskoemisyjnego, alternatywnego źródła energii, ale przyczyni się też do realizacji strategii energetycznej Polski, która zakłada między innymi wzrost udziału Odnawialnych Źródeł Energii (OZE) we wszystkich sektorach gospodarki oraz gazu w miksie energetycznym (do 17-33 procent w 2030 r.).
OMGGS i Liquid Energy
Projekt Liquid Energy prezentuje możliwości, jakie daje wykorzystanie przede wszystkim skroplonego biometanu do produkcji czystej energii elektrycznej na potrzeby zasilania budynków, a także jako źródło napędu dla pojazdów. Ma on zachęcić do używania zielonych technologii, aby zmniejszyć zanieczyszczenie w regionie Morza Bałtyckiego. Projekt jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
OMGGS pracuje nad analizami, których celem jest zbadanie możliwości wykorzystania LNG i bio-LNG:
jako zapasowego źródła energii zasilającej sieci trolejbusowe (na potrzeby Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni), jako ekologicznego paliwa dla tramwajów wodnych (na potrzeby Żeglugi Gdańskiej),
jako źródła wykorzystania odpadów do produkcji paliwa (dla Zakładu Utylizacyjnego w Gdańsku).