aktualności
Komisja ds. Społeczno - GospodarczychBudżet Obywatelski w Metropolii
5 kwietnia podczas konferencji prasowej w Kawiarence Turystycznej w Sopocie przedstawiliśmy pomysł na integrację działań i współpracę gmin OMG-G-S w zakresie organizacji budżetu obywatelskiego.
Inicjatywa Budżetu Obywatelskiego (zaczerpnięta z Porto Alegre w Brazylii) pojawiła się w naszej metropolii za sprawą Sopotu, który to w 2011 r. jako pierwszy samorząd w Polsce zaproponował swoim mieszkańcom przyjęcie współodpowiedzialności za lokalne inwestycje. Inne gminy szybko poszły w jego ślady i z roku na rok przeznaczają coraz większe kwoty na budżety obywatelskie, których społeczna popularność stale rośnie.
W tym roku Sopot zaproponował samorządom zrzeszonym w Obszarze Metropolitalnym Gdańsk-Gdynia-Sopot zintegrowanie harmonogramów prac nad budżetami obywatelskimi. Zgodnie z koncepcją współpracy przedłożoną przez Marcina Skwierawskiego, Wiceprezydenta Sopotu, synchronizacja terminów składania wniosków i głosowań nad projektami zgłoszonymi do budżetów obywatelskich w poszczególnych gminach, pozwoli na wspólną promocję akcji i przyczyni się do jej popularyzacji wśród mieszkańców metropolii. W odpowiedzi 12 samorządów OMG-G-S postanowiło połączyć siły i z początkiem kwietnia wspólnie ogłosić nabór wniosków do budżetu obywatelskiego. Są to: Gdańsk, Gdynia, Sopot, Rumia, Pruszcz Gdański, Tczew, Puck, Władysławowo, Lębork, Szemud, Malbork, Krynica Morska.
Szczegółowe zasady, zakres finansowy i tematyczny budżetów obywatelskich samorządy nadal ustalają indywidualnie. Mamy jednak nadzieję, że wymiana jednostkowych doświadczeń gmin i ich współpraca w ramach Komisji OMG-G-S ds. rozwoju społecznego wszystkim przyniesie korzyści i będzie inspirowała do doskonalenia organizacji partycypacji społecznej.
Na zdjęciu z konferencji prasowej (od lewej):
Janusz Wróbel, Burmistrz Pruszcza Gdańskiego
Marcin Kurkowski, Zastępca Burmistrza Rumi
Michał Guć, Wiceprezydent Gdyni
Marcin Skwierawski, Wiceprezydent Sopotu
Piotr Kowalczuk, Wiceprezydent Gdańska