aktualności
Czekamy na nią my, czeka ponad 1,6 miliona mieszkańców pomorskiej Metropolii. Co z naszą ustawą?
Prace nad ustawą metropolitalną dla Pomorza w rządzie mają zakończyć się jeszcze w tym roku - tak deklaruje Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Po roku od uchwalenia ustawy mieszkańcy metropolii dostaną zintegrowany transport i wspólny bilet. Ustawa to też środki finansowe na ochronę środowiska, bardziej dynamiczny rynek pracy oraz bogatszą ofertę kulturalną i edukacyjną. Dziś w tej sprawie z parlamentarzystami spotkali się pomorscy samorządowcy.
Fot. Dominik Paszliński/gdansk.pl
Do końca roku zakończenie prac nad ustawą w rządzie
Ostatni rok to intensywne prace nad projektem ustawy metropolitalnej. W MSWiA został powołany zespół roboczy, który wspólnie z samorządowcami z Pomorza i ze Śląska pracuje nad pomorską ustawą, która jednocześnie ma zmienić ustawę dot. jedynej do tej pory Metropolii Górnośląsko-Zagłębiowskiej (GZM).
- Przez ostatni rok wspólnie z zarządem Metropolii Śląskiej odbyliśmy kilkanaście roboczych spotkań z MSWiA. Projekt ustawy podoba się w ministerstwie. Pracy było sporo, bo przewiduje on też zmiany 17 innych ustaw. Te prace nie szłyby tak dobrze, gdyby nie aktywność Pań Prezydent Gdańska i Sopotu oraz naszych parlamentarzystów, a także powszechne poparcie samorządowców. Ten dobry klimat polityczny jest dla nas fundamentalnie ważny - mówił Michał Glaser, prezes Zarządu Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot (OMGGS).
W zeszłym tygodniu wiceminister MSWiA Tomasz Szymański spotkał się z samorządowcami z Pomorza. Było to ważne spotkanie, na którym padła deklaracja, że prace w rządzie nad ustawą metropolitalną dla Pomorza zakończą się jeszcze w tym roku.
- To dla nas bardzo ważna deklaracja. To daje nadzieję na finalizację kilkunastoletniego procesu starań. O tę ustawę zabiegają nie tylko samorządowcy i politycy, ale także środowisko biznesowe i naukowe. Ustawa to szansa na konkretne korzyści dla mieszkańców. Jedna z nich, najdłużej wyczekiwana to wspólny transport, a także, a może przede wszystkim, solidny zastrzyk finansowy dla regionu. Bez tego integracja transportowa nie będzie możliwa. Jesteśmy już na ostatniej prostej - mówi Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
Ponad 8 lat starań i deklaracje parlamentarzystów
Pierwsza uchwała pomorskich samorządowców dot. ustawy, a skierowana do rządu RP powstała w 2016 r. w Szymbarku. Przez ponad 8 lat wójtowie, starostowie, prezydenci i burmistrzowie zabiegali o rozpoczęcie prac nad ustawą.
>>> Kalendarium pomorskich starań o ustawę
- Podczas spotkań w MSWiA usłyszałam, że żaden inny region w Polsce nie jest tak gotowy, jak Pomorze. Dla ministerstwa ta ustawa to forma testamentu politycznego śp. prezydenta Pawła Adamowicza, który często zabiegał w MSWiA o interesy nie samego Gdańska, a właśnie metropolii - mówi posłanka Magdalena Kołodziejczak, długoletnia wójt gminy Pruszcz Gdański. - Utrzymanie pozytywnej atmosfery wokół naszej ustawy wśród posłów i senatorów ze wszystkich klubów parlamentarnych, reprezentujących wszystkie polskie regiony, to będzie kluczowe wyzwanie na kolejne tygodnie. W imieniu Zespołu Parlamentarnego ds. Pomorza, deklaruję, że zrobimy wszystko co w naszej mocy, aby tą ustawę jak najszybciej uchwalić.
- Na metropolię czekamy ponad 30 lat. Pierwszy tekst na ten temat pt. “Metropolia nie tylko kościelna” ukazał się w 1992 r. i był on autorstwa mojego brata, Pawła Adamowicza. W tym sejmie znajdzie się znakomita większość, która uchwali tę ustawę. Proszę też przedstawicieli mediów: zapytajcie parlamentarzystów PiS-u, jak zagłosują nad ustawą - mówił poseł Piotr Adamowicz.
Podobne deklaracje złożył dzisiaj senator Ryszard Świlski, który w poprzedniej kadencji parlamentu koordynował prace nad ustawą, a także posłowie Kazimierz Plocke, Stanisław Lamczyk, Patryk Gabriel oraz Rafał Siemaszko:
- Łączy nas metropolia. W parlamencie tworzymy jeden sprawny zespół. Uchwalenie ustawy metropolitalnej będzie wymagało od nas dobrej koordynacji działań podczas obrad komisji sejmowych, komisji senackich oraz debat plenarnych w obydwu izbach. Chcemy udowodnić, że potrafimy działać jak jedna drużyna - najpierw w sprawie ustawy metropolitalnej, a później również w sprawie innych, ważnych sprawach dla naszych mieszkańców - mówił poseł Rafał Siemaszko.
Co zmieni ustawa metropolitalna?
Dzięki nowej ustawie Pomorze otrzyma dodatkowe środki finansowe, które pozwolą rozwinąć sieć drogową i komunikację w regionie. Ustawa metropolitalna to także bardziej dynamiczny rynek pracy, bogatsza oferta kulturalna i edukacyjna.
- To my jako samorządowcy najszybciej odpowiadamy na potrzeby naszych mieszkańców. Ich oczekiwaniem jest metropolia, zintegrowany transport, usługi społeczne, edukacyjne, kulturalne i zdrowotne. Usługi komplementarne i równo rozłożone w całej metropolii. Metropolia to nie jest interes tylko nas na Pomorzu - to jest interes całego kraju. W 2050 r. ⅔ mieszkańców będzie mieszkać w metropoliach. Inne kraje tę lekcję odrabiają i budują silne i konkurencyjne metropolie, natomiast my mamy trochę do nadrobienia w tym zakresie. Dlatego mam nadzieję, że już w przyszłym roku dostaniemy środki na to, żeby mógł powstać wspólny zarząd transportu dla całej metropolii i żeby w 2026 r. metropolia była już faktem. Tego oczekują od nas mieszkańcy - mówi Magdalena Czarzyńska-Jachim, prezydentka Sopotu.
- Ustawa metropolitalna i wspólny transport są ważne dla metropolii, ale też i całego regionu. Jeśli w powiatach sąsiadujących z Trójmiastem, w tym w powiatach kartuskim i gdańskim zbudujemy sprawny system transportu publicznego, to skorzystają na tym i mieszkańcy p. kościerskiego, bytowskiego, chojnickiego i człuchowskiego. Ustawa metropolitalna jest więc równie ważna co nasze starania o pakt kolejowy, dzięki któremu zbudujemy nowe połączenia kolejowe - mówi senator Anna Górska.
- Agenda metropolitalna jest bardzo szeroka, nie tylko na rzecz transportu, ale środowiska, pracy, kultury. Każdy z tych aspektów bezpośrednio przekłada się na polepszenie warunków życia mieszkańców. Nie bez znaczenia dla budownictwa i inwestycji są sprawy związane z planami zagospodarowania przestrzennego i współpraca z innymi gminami – szczególnie tymi sąsiednimi. Gorąco liczę, że związek metropolitalny da nam nowy wiatr w żagle. W obecnym świecie mamy szansę na sukces jedynie wspólnie jako metropolia - dodaje Bartłomiej Austen, wiceprezydent Gdyni.
Związek metropolitalny, to nie tylko korzyści dla Trójmiasta, ale także dla oddalonych od Gdańska miejscowości.
- Lębork jest na krańcu metropolii, ale jest bliżej niż mogłoby się nam to wydawać. Mieszkańcy Lęborka, którzy pracują w Trójmieście dojeżdżają tu szybciej niż mieszkańcy Trójmiasta. Jako nowy burmistrz widzę ogromny potencjał w tej integracji. Transport to tylko fundament, ale celem jest gospodarka i wysokiej jakości praca. Wierzę, że ustawa przyczyni się do stworzenia bardziej dynamicznego rynku pracy. Metropolia to nasza duża szansa - mówi Jarosław Litwin, burmistrz Lęborka.
- W ubiegłej kadencji słyszeliśmy też deklaracje części posłów, którzy obiecywali swoje poparcie, a we właściwym momencie nie podnieśli ręki i nie zagłosowali za rozwojem Pomorza. Dziękuję posłom i senatorom za zaangażowanie, bo po roku tej kadencji widać efekty. Mieszkańcy powiatu sztumskiego chcą korzystać z możliwości rozwojowych, które niesie ze sobą metropolia. Dlatego proszę, doprowadźcie ten proces do końca - mówił Leszek Sarnowski, starosta sztumski.
Więcej informacji >>> www.ustawametropolitalna.pl
W spotkaniu z parlamenatrzystami uczestniczyli członkowie Rady i Komisji rewizyjnej OMGGS:
1. Aleksandra Dulkiewicz, prezydentka Gdańska
2. Magdalena Czarzyńska-Jachim, prezydentka Sopotu
3. Bartłomiej Austen, wiceprezydent Gdyni
4. Tomasz Augustyniak, wiceprezydent Gdyni
5. Krzysztof Hildebrandt, prezydent Wejherowa
6. Jarosław Litwin, burmistrz Lęborka
7. Mirosław Chyła, burmistrz Pelplina
8. Hanna Pruchniewska, burmistrz Pucka
9. Barbara Ogrodowska, starosta nowodworska
10. Bogdan Łapa, starosta kartuski
11. Marcin Kaczmarek, starosta wejherowski
12. Leszek Sarnowski, starosta sztumski.
Filmowy zapis konferencji poniżej.
Źródło: gdansk.pl
Fot. Dominik Paszliński/gdansk.pl