aktualności
Dworzec Podmiejski w Gdyni coraz bliżej otwarcia
Od 66 lat charakterystyczna bryła tego budynku wita - i żegna - podróżnych, korzystających z dojazdów SKM do stacji Gdynia Główna. Mowa o silnie osadzonym w kontekście modernistycznej architektury Gdyni budynku Dworcu Podmiejskiego. Trwający od kilku lat remont - z dofinansowaniem ponad 60 mln zł z UE - dobiega końca. Choć nie znamy jeszcze daty otwarcia obiektu, to już pokazujemy, jak wygląda i czego mogą spodziewać się mieszkańcy.
Dworzec Podmiejski w Gdyni stanowi jeden z najlepszych przykładów architektury socrealizmu w Trójmieście. Obsługuje pasażerów od 1959 roku. Wchodzi w skład zespołu budynków Dworca PKP Gdynia Główna. Z dworcem głównym łączy go charakterystyczny kolumnowy pasaż. Cały kompleks wpisany został do rejestru zabytków, zatem modernizacja obiektu odbywa się pod ścisłą kontrolą wojewódzkiego konserwatora zabytków.
Niespodzianki podczas remontu
Liczący grubo ponad 60 lat budynek Dworca Podmiejskiego nigdy nie był remontowany. Prace co jakiś czas odsłaniały zabytkowe elementy, których nie można było pominąć. W trakcie rozbiórki okazało się, że w miejscu, gdzie kiedyś znajdował się lokal gastronomiczny, wcześniej znajdował się otwarty historyczny podcień. Należało go odtworzyć, podobnie jak konstrukcję sufitu w holu głównym. Za każdym razem wymagało to wykonania dodatkowego projektu, przeorganizowania prac remontowych oraz szeregu innych dodatkowych czynności, co w efekcie wpłynęło na przedłużenie prac.
Efekt wart czekania
Co teraz dzieje się w budynku Dworca Podmiejskiego? Na finiszu są ostatnie prace wykończeniowe. Remont zrealizowano z poszanowaniem historii tego miejsca, zatem wszystkie zabytkowe elementy zostały odtworzone. Imponujący hol główny, zabytkowe kasy, efektowny sufit, świetlik, nowoczesne udogodnienia: winda, toalety, pieczołowicie odtworzone elementy wystroju - wszystko to czeka nie tylko na pasażerów, ale i kolejarzy.
- Remont Dworca Podmiejskiego w Gdyni jest na ostatniej prostej. Prace są na wykończeniu. A było ich naprawdę sporo. Po przejściu wymaganych testów, inwestycja będzie jeszcze musiała pozytywnie przejść wszystkie odbiory. Nie chcę wskazywać dokładnej daty, kiedy to nastąpi. Termin zakończenia prac był jak wiadomo kilka razy przesuwany, więc jak będziemy zbliżać się do szczęśliwego finału na pewno o tym poinformujemy. Dworzec Podmiejski w Gdyni Głównej będzie otwarty tak szybko jak tylko będzie to możliwe. Dodam, że nam też na tym zależy. Przede wszystkim ze względu na komfort pasażerów, ale nie tylko. Pomieszczenia Dworca Podmiejskiego w Gdyni będą służyć również naszym pracownikom, między innymi Obsłudze Kas, Obsłudze Posprzedażowej czy funkcjonariuszom SOK, którzy nie mogą się już doczekać przeprowadzki do odnowionych wnętrz – mówi Marcin Józefowicz, rzecznik prasowy PKP SKM w Trójmieście.
***
Projekt modernizacji Dworca Podmiejskiego jest jednym ze 179 zadań perspektywy finansowej 2014-2020, realizowanych w samorządach OMGGS w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, których łączna wartość przekroczyła 2 mld zł (dofinansowanie z UE 1,12 mld zł).
Zakres prac objął m.in. budowę Centrum Monitoringu, modernizację budynku Dworca Podmiejskiego na stacji Gdynia Główna (wraz z peronem SKM) oraz modernizację 8 przystanków/stacji kolejowych SKM: Rumia Janowo, Gdynia Chylonia, Gdynia Leszczynki, Gdynia Grabówek, Gdynia Stocznia, Gdynia Redłowo, Gdynia Orłowo i Gdańsk Stocznia.
Wartość projektu wynosi ponad 220 mln zł, natomiast dofinansowanie unijne to prawie 71 mln zł.