Metropolitalne wiadomości

aktualności

Komisja ds. Infrastruktury i Środowiska

Dyskusja nt. ruchu drogowego w metropolii

Spotkanie zarządu Gdańskiego Obszaru Metropolitalnego w dniu 9 listopada poświęcono dyskusji na temat systemu „Via Toll” oraz kwestii dostępności komunikacyjnej metropolii. Na pytania samorządowców odpowiadał dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Gdańsku, Pan Robert Marszałek.

Przez pierwsze pół 2011 roku, autostradą A1 przemieszczało się ok. 100 tysięcy samochodów miesięcznie. Przez ostatnie miesiące korzysta z niej niewiele ponad 30 tysięcy aut. Powód? 1 lipca rozpoczął działanie Elektroniczny System Poboru Opłat Drogowych "Via Toll". Dla metropolii gdańskiej oznacza to przeniesienie prawie 70 tysięcy aut miesięcznie na drogi gminne i powiatowe! A tym samym ich niszczenie oraz częstsze wypadki. To właśnie systemowi Via Toll oraz szerzej – kwestii dostępności komunikacyjnej metropolii, poświęcono na dzisiejszym spotkaniu GOM najwięcej czasu.

Wprowadzenie opłat na autostradzie spowodowało ucieczkę samochodów ciężarowych na drogi de facto wewnętrzne w ramach GOM, a w szczególności na drogę krajową nr 91, główną trasę powiatu gdańskiego, biegnącą m.in. przez Pszczółki i Pruszcz Gdański. Członkowie GOM zasugerowali dyrektorowi GDDKiA, że jednym z rozwiązań tego problemu mogłoby być wprowadzenie systemu Via Toll również na trasie 91, aby zniechęcić firmy przewozowe do omijania autostrady.

Drugim blokiem tematycznym spotkania była rozbudowa infrastruktury transportowej metropolii. Według GDDKiA w perspektywie pięciu lat metropolia gdańska może zyskać jedną z najlepszych drogowych sieci dojazdowych w Polsce. Na ukończeniu jest Obwodnica Południowa. Następne w kolejce są tzw. Obwodnica Metropolitalna oraz Trasa Kaszubska. W obu przypadkach prace dokumentacyjne oraz konsultacje społeczne trwają od dłuższego czasu, opóźnienia jednak nie przekraczają 2 miesięcy. Dla planu trasy Obwodnicy Metropolitalnej rozpatrzono już wszystkie odwołania, a było ich kilka tysięcy. Możliwe więc, że jeszcze w tym roku poznamy ostateczny kształt tak zwanej Obwodnicy Trójmiasta Bis.

Obydwie drogi będą gotowe do budowy – jak tylko pojawią się nowe pieniądze unijne (2014-2015). Ich budowa z kolei zajmie ok. 2 lat (2016-2017). Coraz bardziej realna staje się także modernizacja trasy z Gdańska do Warszawy na odcinku Koszwały-Kazimierzowo. Według najświeższych informacji w perspektywie kilku tygodniu dobiec końca mogą prace projektowe, a Generalna Dyrekcja  otrzyma strategiczne Zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (tzw. ZRID).

Członkowie Zarządu GOM poruszyli też temat obwodnicy północnej aglomeracji trójmiejskiej (OPAT), która stanowi naturalne dopełnienie obwodnicy południowej Gdańska. Prezydent Gdańska wyraził przekonanie że tylko przy realizacji OPAT-u obwodnica południowa będzie miała pełny sens.

Rozmowa dotyczyła głównie możliwości przekwalifikowania jej na drogę krajową, aby przyspieszyć realizacje tej inwestycji. Według GDDKiA  trasa z Gdyni na Półwysep Helski może zostać przekwalifikowana na nią wyłącznie po realizacji Trasy Kaszubskiej. Nie mniej jednak na razie żaden z samorządów nie złożył wniosku o przekwalifikowanie trasy OPAT na drogę krajową.

Dyrektor GDDKiA Robert Marszałek

  • GIWK