aktualności
Jak okiełznać chaos reklamowy w metropolii
Jak miasta i gminy pozbywają się nieestetycznych reklam, na czym polega walka z chaosem reklamowym, jak wdrożyć uchwałę krajobrazową i jak mieszkańcy postrzegają te wszystkie zmiany – o tym wszystkim rozmawiali przedstawiciele metropolitalnych samorządów na spotkaniu Komisji Infrastruktury i Środowiska OMGGS, które odbyło się 17 lutego w Sopocie.
Na mocy obowiązującej od września 2015 r. ustawy krajobrazowej gminy mogą uchwalać własne uchwały krajobrazowe, których celem jest przede wszystkim wprowadzenie jasnych zasad i warunków umieszcznia nośników reklamowych. Dzięki uchwale miasta mogą też egzekwować sankcje za złamanie ustalonych zasad, a także pobierać opłaty za umieszczanie reklam w przestrzeni miejskiej. W OMGGS takie uchwały ma jedynie Gdańsk (od 22.02.2018) i Sopot (od 26.03.2018)
Przedstawiciele Gdańska i Sopotu pokazywali jak walczą z pogłębiającym się chaosem reklamowym w miastach - wzywając do usunięcia reklam, które nie są zgodne z przepisami, a także wymierzając kary pieniężne. Zarówno Sopot, jak i Gdańsk postawiły przede wszystkim na dobrą informację dla mieszkańców, jak i osób zainteresowanych zamieszczeniem reklam – np. szkolenia dla twórców szyldów, czy baza najciekawszych gotowych projektów czy metamorfoz istniejących szyldów.
Na przykładzie doświadczeń z Sopotu i Gdańska – samorządowcy z Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot dyskutowali na temat wdrażania uchwał krajobrazowych w gminach OMGGS. W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele samorządowców i pracownicy jednostek, które odpowiadają w gminach za ład krajobrazowy z Trójmiasta, Kartuz, Wejherowa, Rumi, Redy, Żukowa, Szemudu, Pelplina, Lęborka, Pucka, Sierakowic, Malborka, Nowego Dworu Gdańskiego, Luzina, Pruszcza Gdańskiego, Władysławowa, Krynicy Morskiej, Gniewa, Kosakowa i Wejherowa.