aktualności
Klimat w szkołach metropolii, podsumowanie działań edukacji klimatycznej
Po trzech latach zakończyliśmy realizację projektu „Klimat w szkołach metropolii”, finansowanego z funduszy norweskich EOG. Efekty działań zebraliśmy w katalogu „Klimat na 5”, w którym prezentujemy co udało nam się zrobić, by przeciwdziałać negatywnym skutkom zmian klimatu.
Na zdjęciu: okładka katalogu podsumowującego projekt "Klimat w szkołach metropolii"
Publikacja to nie tylko kompendium wiedzy o projekcie „Klimat w szkołach w metropolii”, ale również praktyczny poradnik, w którym znajdziecie instrukcje jak samodzielnie zrealizować w warunkach przydomowych, we własnym ogrodzie lub w najbliższym otoczeniu małe inwestycje, które wpływają na poprawę klimatu.
W katalogu prezentujemy błękitno-zielone inwestycje, które zrealizowaliśmy w 40 metropolitalnych szkołach. Na ich terenie powstały: niecki retencyjne, ogrody deszczowe w gruncie lub skrzyni, zielone ściany z pnącz oraz kompostowniki. Obiekty te poprawiają jakość życia ludzi, zwierząt i roślin, szczególnie w miastach oraz innych „zabetonowanych” przestrzeniach. W publikacji znajdziecie opisy oraz fotografie zrealizowanych inwestycji, oddzielnie dla każdej placówki.
Od pomysłu do realizacji
Przygoda z klimatem w szkołach rozpoczęła się w 2020 r., kiedy postanowiliśmy wziąć udział w ogłoszonym przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej konkursie na dofinansowanie inicjatyw proklimatycznych.
Dzięki współpracy i dobrym pomysłom otrzymaliśmy 3,5 mln dofinansowania na projekt edukacyjny „Klimat w szkołach metropolii”. Do konkursu zgłoszono 82 wnioski z całej Polski, a dofinansowanie trafiło do zaledwie sześciu uczestników – w tym do nas.
Do udziału w projekcie zaprosiliśmy 40 metropolitalnych szkół zarówno z dużych miast, jak Gdynia, Gdańsk, Tczew, Malbork, Rumia, jak i małych miejscowości, jak Kłodawa, Bielkówko, Dębogórze czy Linia.
5 rodzajów inwestycji
Dzięki realizacji projektu w każdej z 40 szkół powstały błękitno-zielone inwestycje. Są to rozwiązania łagodzące zmiany klimatu, które wykorzystują potencjał roślin, gleby oraz wody, również deszczowej. Na ich terenie zbudowano zielone ściany, które izolują i chronią przed słońcem i hałasem, kompostowniki, dzięki którym można zagospodarować resztki ze stołówki oraz ogrody deszczowe i niecki retencyjne, które gromadzą wody opadowe i mogą stać się oazą bioróżnorodności. Wartość wszystkich inwestycji to 1,8 mln zł.
Na zdjęciu: zielona ściana przy Szkole Podstawowej w Gościcinie, fot. Konrad Kędzior
Postawiliśmy na edukację
W ramach projektu specjaliści od edukacji ekologicznej przeszkolili blisko 90 nauczycieli przyrody, biologii i geografii. Na spotkaniach pokazywaliśmy rozwiązania zielono-niebieskiej infrastruktury, która są ważnym narzędziem w zakresie łagodzenia zmian klimatu i przystosowania się do ich skutków. Podczas szkoleń zaprezentowaliśmy specjalnie opracowane scenariusze zajęć lekcyjnych, które pomagają kreatywnie uczyć dzieci i młodzież jak przeciwdziałać efektom zmian klimatycznych. Wydrukowane scenariusze zostały dostarczone do wszystkich metropolitalnych szkół. Dodatkowo przygotowaliśmy pakiet materiałów edukacyjnych w których można znaleźć prezentacje multimedialne, tablice edukacyjne, karty pracy, plansze, quizy, gry. Z przygotowanych materiałów można bezpłatnie korzystać wchodząc na stronę internetową www.klimatwszkolach.pl. Na ich podstawie przeprowadzono łącznie 653 lekcje w których wzięło udział ponad 14 tysięcy uczniów.
Na zdjęciu: uczestnicy szkoleń dla nauczycieli, fot. Konrad Kędzior
Sprzęt do nauki o klimacie
Każda z 40 szkół uczestniczących w projekcie otrzymała sprzęt elektroniczny: rzutnik z projektorem i laptopem lub ekran multimedialny o wartości 300 tys. zł. Do placówek trafiły również narzędzia ogrodnicze i rośliny, by uczniowie w ramach działań edukacyjnych mogli prowadzić samodzielne nasadzenia w oparciu o zbudowane przy szkołach błękitno-zielone inwestycje.
Na zdjęciu nauczyciel z monitorem interaktywnym
Konkurs z norweskim akcentem
W ramach projektu zorganizowaliśmy konkurs “Chrońmy klimat metropolii” dla uczniów szkół podstawowych i średnich. Uczestnicy w wieku 10-19 lat zgłaszali ekoinicjatywy, które nie tylko przeciwdziałają skutkom zmian klimatycznych, ale także angażują do działania lokalną społeczność. Do konkursu zgłoszono 31 projektów przygotowanych przez 93 uczniów. Nagroda główna, czyli wizyta studyjna w norweskim Trondheim przypadła grupom z VII Liceum Ogólnokształcącego w Gdańsku, Szkoły Podstawowej w Chwaszczynie i Sztutowie oraz Pierwszej Społecznej Szkoły Podstawowej w Gdyni. Przez 5 dni zwycięscy konkursu mieli okazję poznawać miasto, spotykać się z norweskimi uczniami i prezentować swoje ekoinicjatywy.
Na zdjęciu: uczestnicy wizyty studyjnej w Trondheim w Norwegii, fot. Konrad Kędzior
Projekt „Klimat w szkołach metropolii’ jest realizowany w ramach programu Środowisko, Energia i Zmiany Klimatu. Dofinansowanie pochodzi ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2014-2021 oraz budżetu państwa. OMGGS realizuje go we współpracy z partnerem merytorycznym Gdańskie Wody oraz z partnerem zagranicznym International Development Norway.