aktualności
Kolejne węzły przesiadkowe w metropolii
Na obszarze naszej metropolii powstaje 26 węzłów przesiadkowych, na których można wygodnie zostawić samochód i przesiąść się na tramwaj, autobus albo pociąg. Inwestycje za ponad 653 mln zł współfinansowane są ze środków Unii Europejskiej w wysokości 283 mln zł.
W ramach współpracy metropolitalnej w 20 miastach i gminach OMGGS budowane są węzły przesiadkowe umożliwiające w komfortowy sposób zmianę środka transportu. Dzięki nim codzienne podróże do pracy czy szkoły stają się prostsze i wygodniejsze. Na węzłach można zostawić samochód i przesiąść się na tramwaj, autobus albo pociąg. To sprawia, że mieszkańcy oszczędzają czas i pieniądze, na drogach jest mnej samochodów i jest mniej korków, a to wpływa na poprawę jakości powietrza.
Wszystkie węzły wiążą różne sposoby podróżowania. Dają one możliwość łatwej przesiadki z samochodu czy roweru na pociąg, autobus, tramwaj czy trolejbus. Zdecydowana większość z nich umiejscowiona jest przy stacjach i przystankach, z których odjeżdżają pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej, Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, Polregio czy Intercity. W ramach pakietu inwestycji powstają miejsca parkingowe dla samochodów i rowerów, budowane są drogi dojazdowe, zatoki autobusowe oraz ścieżki dla jednośladów. Łącznie przy 26 węzłach dostępnych będzie:
- 3023 miejsc „parkuj i jedź”,
- 2578 miejsc „bike&ride”
- 116 km dróg rowerowych.
Uzupełnieniem udogodnień transportowych w metropolii będzie remont Dworca Podmiejskiego w Gdyni Głównej oraz modernizacja 8 peronów Szybkiej Kolei Miejskiej: Gdańsk-Stocznia, Gdynia-Orłowo, Gdynia-Redłowo, Gdynia-Stocznia, Gdynia-Grabówek, Gdynia-Leszczynki, Gdynia-Chylonia i Rumia-Janowo. W Janowie i Chyloni prace zostały już zakończone.
Mieszkańcy metropolii korzystają już z węzłów w: Kartuzach, Gołubiu (gmina Stężyca), Nowym Dworze Gdańskim, Gościcinie Wejherowskim, Sierakowicach, Redzie, Cieplewie, Pszczółkach oraz w dużej części z Gdańska-Rębiechowa, Sopotu Kamiennego-Potoku i Pruszcza Gdańskiego.
W budowie są centra przesiadkowe w: Gdyni Chyloni, Wejherowie, Tczewie, Pucku, Żukowie Wschodnim, Somoninie, Rumi-Janowo oraz w Gdańsku Ujeścisko.
W przygotowaniu są inwestycje we: Władysławowie, Jastarni, Gdyni-Karwinach, Gdańsku-Osowie, Gdańsku-Głównym, Gdańsku-Wrzeszczu oraz Rumi.
Poniżej prezentujemy 11 węzłów integracyjno-przesiadkowych oddanych do użytku:
1. Kartuzy
Kartuzy na metropolitalnej mapie komunikacyjnej zyskały na znaczeniu dzięki uruchomionym połączeniom Pomorskiej Kolei Metropolitalnej łączącej Gdańsk z Kaszubami. Zrealizowany w trzech etapach węzeł w Kartuzach znacząco ułatwił podróże mieszkańców.
Głównym zadaniem pierwszego z nich była rozbiórka istniejącego dworca kolejowego oraz budowa nowego obiektu o powierzchni ponad 1000 m². W budynku dworca odtworzone zostały funkcje transportowe: poczekalnia dla pasażerów z dostępem do Internetu, sanitariaty, obsługa kasowa i punkt informacji. Na pierwszym piętrze do nowych przestrzeni przeniosła się Miejska i Powiatowa Biblioteka Publiczna w Kartuzach. W ramach inwestycji przy dworcu integracyjnym utworzono infrastrukturę dla pasażerów dojeżdżających indywidualnie do węzła: parking dla 80 samochodów, zatoki autobusowe, miejsca postojowe dla taksówek oraz typu Kiss&Ride. Zbudowano również zaplecze dla rowerzystów Bike&Ride: dwie wiaty po 30 miejsc. Przebudowano odcinek ulicy Kolejowej przylegającej do dworca. Przy ulicy Wzgórze Wolności (przy DW 211) rozbudowano parking buforowy dedykowany mieszkańcom sąsiednich gmin, pozbawionych dostępu do kolei. Obecnie są tam 164 miejsca, w tym 8 dla niepełnosprawnych i 4 dla autokarów.
W drugim etapie prac rozbudowano sieć ścieżek rowerowych służących dojazdowi do węzła integracyjnego (wzdłuż ulic: Kolejowej, Wzgórze Wolności, Sambora, Majkowskiego i Leśnej). W trzecim etapie zbudowano kładkę pieszo-rowerową łączącą I etap obwodnicy Kartuz z ul. 3 Maja. W miejscu starej rampy kolejowej przy dworcu utworzono przestrzeń dla osób korzystających z komunikacji autobusowej, gdzie zamontowano 4 wiaty przystankowe o nowoczesnej konstrukcji.
Wartość wszystkich prac to blisko 21,5 mln zł, w tym dofinansowanie z UE to blisko 10 mln zł.
Uroczyste otwarcie dworca miało miejsce 26 czerwca 2018 r. Inwestycja zakończyła się 3 października 2019 r. oddaniem do użytku nowych wiat autobusowych.
2. Gołubie, gmina Stężyca
Wokół starego dworca w Gołubiu stworzona została nowa przestrzeń publiczna. Zrealizowane przedsięwzięcie zintegrowało istniejącą sieć komunikacyjną łącząc istniejącą linię kolejową 201 (Gdynia – Kościerzyna) z drogą powiatową oraz siecią ścieżek rowerowych.
W ramach inwestycji zbudowano 17 km ścieżek rowerowych zapewniających dogodny dojazd do węzła mieszkańcom miejscowości: Stężyca, Szymbark oraz Zgorzałe. Przy dworcu kolejowym ustawiono 96 szt. stojaków rowerowych. Powstał parking z 23 miejscami dla samochodów osobowych, przystanek autobusowy z wiatą dla oczekujących pasażerów i miejscem postojowym dla autobusu, utwardzono chodniki i place, ustawiono toaletę modułową oraz zamontowano oświetlenie. Węzeł wyposażono w obiekty małej architektury oraz przystosowano architektonicznie dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej.
Całkowity koszt przedsięwzięcia wyniósł 6 mln zł, projekt otrzymał dofinansowanie ze środki UE, z Regionalnego Programu Operacyjnego, w wysokości 3,6 mln zł.
Otwarcie węzła integracyjnego w Gołubiu odbyło się 26 października 2017 r.
3. Nowy Dwór Gdański
W ramach zwiększenia dostępności komunikacyjnej w Nowym Dworze Gdańskim oraz w sąsiednich sołectwach zbudowana została sieć ścieżek rowerowych. Główne ulice miasta stały się przyjazne i bezpieczne dla miłośników jednośladów. Nowe drogi rowerowe przebiegają przez ulice: Sikorskiego, Morską, Drzymały, Chrobrego, Sienkiewicza, Warszawską, Tczewską i Cmentarną. Wybudowano także ścieżki, które połączyły miasto z terenami wiejskimi – Kmiecinem, Tują, Solnicą i Kępkami.
Przy dworcu PKS (ul. Morska) wybudowano wiatę na 50 rowerów, która posiada monitoring. Mieszkańcy gminy oraz turyści udający się do Trójmiasta, Elbląga, Malborka, czy na Mierzeję Wiślaną zyskali przyjazne warunki do podróżowania rowerem. Mogą nim zamiast samochodu, dotrzeć na dworzec, a następnie przesiąść się na komunikacją autobusową.
Wartość projektu to ponad 7,5 mln zł, w tym 2,8 mln zł dofinansowania z Unii Europejskiej. Inwestycja zakończyła się w grudniu 2019 r.
4. Gościcino Wejherowskie
Inwestycja w Gminie Wejherowo zlokalizowana jest przy stacji kolejowej Gościcino Wejherowskie. To tu pociągami Polregio, a w przyszłości SKM wyruszają mieszkańcy w codzienne podróże do Trójmiasta czy Małego Trójmiasta Kaszubskiego. W ramach przedsięwzięcia zbudowano pętlę autobusową wraz z drogą manewrową i zatoką. Powstał nowy parking składający się z 87 miejsc postojowych dla samochodów (w tym 5 dla niepełnosprawnych), 5 dla taxi oraz 36 dla rowerów (w tym 10 zadaszonych). Ponadto zrealizowano ponad 0,5 km chodników oraz trzy dojścia dla pieszych. Dodatkowo inwestycja zyskała nowe oświetlenie i kanalizację deszczową. Z myślą o rowerzystach oznakowano też trasy rowerowe w pasach ul. Drzewiarza, Południowej i Robakowskiej, o łącznej długości prawie 3 km.
Uroczyste otwarcie nastąpiło 16 października 2018 r. Koszt wszystkich prac to ponad 2,1 mln zł, z czego prawie 1,2 mln zł zostało dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.
5. Reda
Reda jest ważnym węzłem przesiadkowym, nie tylko dla jej mieszkańców, ale również dla osób zamieszkujących okoliczne miejscowości powiatu puckiego i wejherowskiego. Tu krzyżują się bowiem kolejowe i autobusowe szlaki komunikacyjne w kierunku Trójmiasta, Szczecina oraz Półwyspu Helskiego.
W ramach inwestycji przy dworcu kolejowym zbudowano ogromny parking z 202 miejscami postojowymi, w tym 8 miejscami dla osób z niepełnosprawnością oraz 10 na krótki postój (kiss&ride), a także 11 miejsc dla taksówek oraz 4 zatoki autobusowe. Nie zapomniano również o rowerzystach, projektując ścieżki i częściowo zadaszone miejsca postojowe (137 miejsc). Cały teren dostosowywano do potrzeb osób niepełnosprawnych, budując windy przy zejściach do tunelu pod ulicą Gdańską oraz oznaczenia poziome dla osób niedowidzących. Zainstalowano również system monitoringu, ławki oraz nasadzono nowe drzewa i krzewy
W ramach budowy węzła przebudowano skrzyżowanie ulic Gdańskiej z Młyńską, gdzie został utworzony lewoskręt z sygnalizacją świetlną. We współpracy z PEWiK Gdynia wymieniono przy okazji stary kolektor ściekowy WRR oraz częściowo wymieniono, a częściowo położono nowe nitki sieci wodociągowej. Pod powierzchnią parkingu znajduje się system retencji wód opadowych, gdzie 112 komór rozsączająco – drenażowych rozprowadza deszczówkę do gruntu.
Całkowita wartość inwestycji to ponad 18 mln zł, z czego prawie 8 mln zł pochodzi ze środków Unii Europejskiej. Oficjalne otwarcie obiektu nastąpiło 9 stycznia 2020 r.
6. Sierakowice
W ramach projektu budowy węzła integracyjnego przebudowano i dostosowano do nowych funkcji budynek dawnego dworca kolejowego oraz zagospodarowano przylegający do niego teren.
Będący pod opieką konserwatora zabytków dworzec został gruntownie zmodernizowany. Odnawiając elewację zachowano oryginalne elementy drewnianych belek konstrukcji dachu oraz ceglanych nadproży. W środku całkowicie przebudowano wszystkie pomieszczenia. Obiekt został wyposażony w windę, monitoring oraz doprowadzono do niego nowo wybudowaną sieć ogrzewania gazowego. Po przywróceniu połączeń kolejowych obiekt będzie gotowy na przyjęcie pasażerów. Tymczasem budynek dworca nie będzie wykorzystywany jedynie w celach komunikacyjnych. Na parterze standardowo znajduje się punkt obsługi pasażerów wraz z poczekalnią. Piętro i poddasze z kolei zaadaptowano na usługi społeczne. W planach przewidziano tu m.in. punkt bezpłatnych porad prawnych, informację turystyczną, a w przyszłości także mediatekę.
Prace inwestycyjne nie ograniczyły się jedynie do samego budynku dworca. Zbudowano również ok. 11 km ścieżek rowerowych, stanowiących drogi dojazdowe do węzła integracyjnego. W sąsiedztwie dworca powstał parking dla 80 samochodów oraz przystanek autobusowy z wiatą. Zaplanowano także miejsca na punkty małej gastronomii oraz hostel w wagonach kolejowych.
Całkowita wartość projektu to ponad 8,7 mln zł, w tym 80 % pochodzi ze środków Unii Europejskiej. Inwestycja zakończyła się w listopadzie 2019 r.
7. Pruszcz Gdański
Miasto Pruszcz Gdański jest liderem projektu, który realizuje w partnerstwie z: Gminą Pruszcz Gdański, Pszczółki, Trąbki Wielkie oraz Powiatem Gdańskim. Efektem wspólnego działania są trzy węzły przesiadkowe: Pruszcz Gdański, Cieplewo i Pszczółki. W ramach przedsięwzięcia zaplanowano 23 zadania inwestycyjne, z czego 12 dotyczy miasta Pruszcz Gdański. 21 z nich zostało ukończonych.
Przy dworcu w Pruszczu Gdański powstały dwa parkingi. Pierwszy został zbudowany przy ulicy Dworcowej. Znajduje się na nim 78 miejsc postojowych dla samochodów oraz 102 dla rowerów, w tym 38 w tzw. klatkach. Jest tam również stanowisko serwisowe dla jednośladów. Od strony Osiedla Wschód przy ulicy Powstańców Warszawy utworzono drugi parking z 16 stanowiskami postojowymi.
Przebudowano ulice Dworcową i Dąbrowskiego o łącznej długości 1,4 km oraz wykonano remont mostu nad rzeką Radunią. Powstały ciągi pieszo-rowerowe w różnych częściach miasta: przy Skalskiego, Powstańców Warszawy, Zastawnej, Olszewskiego, Wróblewskiego, 24 Marca i Mościckiego oraz wzdłuż Kanału Raduni i po wale przeciwpowodziowym potoku Struga Gęś o długości 3,5 km.
Do wykonania pozostały przebudowa ulicy Skalskiego o długości 1300 m oraz dwie kładki nad rzeką Radunią.
W ramach pakietu inwestycji Powiat Gdański zbudował ścieżkę pieszo-rowerową od Pruszcza Gdańskiego do Radunicy o dł. 1000 m.
Koszt wszystkich zadań węzłowych wyniósł 27 mln zł, w tym 17 mln zł pochodzi z funduszy europejskich. Zakończenie wszystkich prac planowane jest na drugie półrocze 2020 r.
8. Cieplewo
Węzeł w Cieplewie został zrealizowany przez Gminę Pruszcz Gdański. Jest częścią partnerskiego projektu, którego liderem jest Miasto Pruszcz Gdański. Z myślą o właścicielach aut i rowerzystach przy przystanku kolejowym powstała nowa przestrzeń publiczna. Zbudowano oświetlony parking dla 30 samochodów oraz 22 boksy dla jednośladów, które chronią przed działaniem warunków atmosferycznych. Plac stanowi także pętlę autobusową, a i prowadząca do niego ulica Łąkowa doczekała się nowego oblicza.
Elementami węzła w Cieplewie są również prowadzące do niego drogi dojazdowe. W ramach inwestycji przebudowano ulicę Rataja w Rusocinie oraz zbudowano ścieżkę pieszo-rowerową z Jagatowa do Wojanowa i trasę rowerową z Juszkowa do Pruszcza Gdańskiego o łącznej długości 3,9 km.
Koszt wszystkich prac w Gminie Pruszcz Gdański wyniósł 4,4 mln zł, w tym środki europejskie to blisko 3 mln zł. Zakończenie inwestycji nastąpiło we wrześniu 2018 r.
9. Pszczółki
Projekt został zrealizowany w partnerstwie, którego liderem jest Miasto Pruszcz Gdański. Przy obecnie remontowanym dworcu zbudowano parking ze 116 miejscami postojowymi (12 dla osób niepełnosprawnych) oraz 32 zadaszonymi miejscami dla rowerów. Plac przy ulicy Dworcowej zyskał nowe oblicze. Ułożono nawierzchnię z kostki betonowej, zamontowano monitoring, oświetlenie, ławki i kosze na śmieci oraz nasadzono nową zieleń.
W ramach inwestycji przebudowane zostały drogi dojazdowe: ulice Dworcowa i Ogrodowa. Przy cmentarzu powstał kolejny parking dla 25 samochodów (2 dla niepełnosprawnych) o powierzchni 400 m². Zbudowano również ścieżki dla jednośladów z Żelisławek w kierunku Sobowidza oraz z Pszczółek do Kolnika o łącznej długości ok. 3 km.
W ramach projektu na terenie Gminy Trąbki Wielkie powstała ścieżka rowerowa łącząca Sobowidz z Gminą Pszczółki o długości 2,4 km. W Pszczółkach zaś w ciągu ulicy Pomorskiej Powiat Gdański wybudował wzdłuż drogi powiatowej ciąg pieszo-rowerowy o długości 600 m.
Wartość projektu to prawie 6,4 mln zł, w tym 2,8 mln dofinansowania z UE.
10. Gdańsk Rębiechowo
Węzeł integracyjno- przesiadkowy w Gdańsku Rębiechowie powstał przy przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Jest projektem partnerskim Miasta Gdańska i Gminy Żukowo. W ramach inwestycji zbudowany został parking z 387 miejscami postojowymi. Do dyspozycji rowerzystów jest 25 zadaszonych stojaków.
W ramach inwestycji powstała cała infrastruktura techniczna: chodniki, oświetlenie i monitoring. Wykonano również odwodnienie terenu i zbudowano niewielki zbiornik retencyjny.
Gmina Żukowo w ramach realizacji węzła już niebawem rozbuduje drogi dojazdowe (rowerowe oraz dla samochodów i transportu zbiorowego). Będą to ulice: Akacjowa (około 750 m), Słoneczna (około 2,4 km) oraz Bysewska (około 800 m). Do nowego węzła prowadzić będą także nowe trasy rowerowe z miejscowości Leźno, Lniska, Chwaszczyno, Banino, Pępowo. Łącznie planowana jest budowa prawie 26 kilometrów tras rowerowych.
Koszt realizacji projektu to 9 mln zł, z czego ponad 5,5 mln zł pochodzi z funduszy europejskich, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego.
11. Sopot Kamienny Potok
W ramach inwestycji zmieniło się bezpośrednie otoczenie przystanku SKM Sopot Kamienny Potok. Przebudowano pętlę autobusową, powstały 2 miejsca Kiss&Ride, 2 stanowiska dla taksówek oraz nowe chodniki.
Powstał nowy układ drogowy w ciągu ulicy Wejherowskiej, skrzyżowania z Kraszewskiego i Obodrzyców zastąpiono dwoma rondami. W miejscu dawnego targowiska zbudowano parking typu Park&Ride dla 75 samochodów. Rowerzyści zyskali nowe drogi wzdłuż ulicy Wejherowskiej oraz Alei Niepodległości od Haffnera do Wejherowskiej.
Niebawem rozpocznie się przebudowa skrzyżowania Alei Niepodległości z ulicą Malczewskiego. Zmiany zajdą również na Armii Krajowej - pojawi się nowa nawierzchnia, a od skrzyżowania z al. Niepodległości do ul. Reja remont przejdzie ścieżka rowerowa.
Zakończenie wszystkich prac planowane jest w drugiej połowie 2020 r. Całkowity koszt wszystkich zadań to 26 mln zł, w tym dofinansowanie z UE to 14,5 mln zł