aktualności
Metropolitalne Centrum Kompetencji szkoli. Tym razem - certyfikacja zamówień publicznych
Czym jest certyfikacja zamówień publicznych, czego dotyczy, czy ułatwi procedury przetargowe i faktycznie usprawni – zgodnie z założeniami ustawodawcy – skomplikowany proces ubiegania się o zamówienia publiczne? To temat szkolenia, które odbyło się w siedzibie Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot w ramach Metropolitalnego Centrum Kompetencji.
Szkolenie z certyfikacji zamówień publicznych w ramach Metropolitalnego Centrum Kompetencji.
O szkoleniach realizowanych przez Metropolitalne Centrum Kompetencji mówi się, że są szyte na miarę, a ich uczestnicy aktualizują wiedzę na bieżąco, najszybciej, jak się da po zmianach w prawie. Tym razem omówiono planowane zmiany w prawie, jednak na tyle istotne, że zapoznanie się z nimi jest konieczne już teraz.
Szkolenie z certyfikacji zamówień publicznych w ramach Metropolitalnego Centrum Kompetencji.
Blisko 50 zamówieniowców z metropolii spotkało się w poniedziałek, 7 kwietnia, by porozmawiać o planowanych zmianach w Prawie zamówień publicznych. Konkretnie – o certyfikacji.
Co to jest certyfikacja wykonawców?
Certyfikacja wykonawców zamówień publicznych to nowy sposób, który ma uprościć proces ubiegania się o zamówienia publiczne w naszym kraju.
- Jej głównym celem jest potwierdzenie przez niezależny podmiot, że wykonawca spełnia wymagania określone przez zamawiającego w postępowaniu w zakresie braku podstaw wykluczenia lub zdolności wykonawcy do należytego wykonania zamówienia. Mówiąc prościej, certyfikat ma ograniczyć obowiązki formalne związane ze składaniem podmiotowych środków dowodowych przez wykonawców, a co za tym idzie uprościć i przyspieszyć weryfikację ich sytuacji podmiotowej przez instytucje zamawiające. Zatem wykonawca, który będzie dysponować certyfikatem, nie będzie musiał każdorazowo składać w postępowaniu – często bardzo obszernego – katalogu dokumentów – mówi Agnieszka Szulakowska, kierowniczka działu zamówień publicznych w Urzędzie Miasta w Wejherowie, metropolitalna ekspertka od szkoleń zamówieniowców, prowadząca poniedziałkowe spotkanie.
Agnieszka Szulakowska, kierowniczka działu zamówień publicznych w Urzędzie Miasta w Wejherowie, metropolitalna ekspertka od szkoleń zamówieniowców.
Jak to działa?
Proces certyfikacji będzie składał się z dwóch etapów. Najpierw organizacje, które chcą przeprowadzać certyfikację, będą musiały uzyskać odpowiednią akredytację od Polskiego Centrum Akredytacji. Następnie firma, która będzie chciała uzyskać certyfikat, zobowiązana będzie złożyć stosowny wniosek do jednego z takich podmiotów certyfikujących. Certyfikujący, na podstawie przedłożonych dokumentów, w szczególności oświadczeń, wykazów, dokumentów finansowych, referencji, zaświadczeń ZUS, US, KRK zweryfikuje sytuację wykonawcy pod kątem spełniania określonych wymagań. Na tej podstawie wydaje certyfikat lub odmawia jego przyznania. Certyfikat będzie ważny od roku do trzech lat, zależnie od tego, co wybierze wykonawca.
Szkolenie z certyfikacji zamówień publicznych w ramach Metropolitalnego Centrum Kompetencji.
Jak wskazuje Ministerstwo Rozwoju i Technologii*
Korzyści z certyfikacji dla wykonawców:
- Znaczne skrócenie czasu niezbędnego na przygotowanie oferty – brak konieczności każdorazowego gromadzenia i składania dokumentów.
- Obniżenie kosztów udziału w postępowaniu – brak konieczności wielokrotnego ponoszenia opłat za poszczególne dokumenty.
- Obiektywność oraz transparentność procesu weryfikacji wykonawcy – będzie ona dokonywana przez podmiot niezainteresowany wynikiem konkretnego postępowania.
Korzyści z certyfikacji dla zamawiających:
- Przyspieszenie procesu weryfikacji sytuacji wykonawcy w postępowaniu poprzez możliwość weryfikacji certyfikatu.
- Ograniczenie potencjalnych zarzutów dotyczących zaniżania lub zawyżania warunków udziału w postępowaniu – możliwość odwołania się w dokumentach zamówienia do wymagań niezbędnych do uzyskania certyfikatu,
- Skuteczniejsza weryfikacja wykonawców – dokonywania przez wyspecjalizowany podmiot.
Certyfikacja wykonawców – przepisy
Certyfikacja wykonawców stanowi zupełnie nową instytucję w polskim prawie. Wprowadzenie jej wymaga uchwalenia Ustawy o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych, której projekt przygotowało Ministerstwo Rozwoju i Technologii.
Z ostatniej chwili: Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych, przedłożony przez Ministra Rozwoju i Technologii.
*
Metropolitalne Centrum Kompetencji to projekt, w ramach którego Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot realizuje szkolenia m.in. z zakresu komunikacji urzędu z mieszkańcami, ustawy prawo zamówień publicznych, ustawy o ochronie sygnalistów czy wdrażania sztucznej inteligencji w instytucjach.
Metropolitalna oferta szkoleniowa to bezpłatne wsparcie dla instytucji. To szczególnie ważne dla mniejszych samorządów. Udział w zajęciach Metropolitalnego Centrum Kompetencji pozwala uniknąć wysokich kosztów szkoleń realizowanych na rynku komercyjnym.
Więcej o MCK czytaj tu >>>
*https://www.gov.pl/web/rozwoj-technologia/certyfikacja-zamowien-publicznych