aktualności
Miliony z UE na metropolitalne inwestycje dla mieszkańców
119 inwestycji w 46 metropolitalnych gminach oraz powiatach i aż 780 mln zł unijnego dofinansowania - mija rok od dnia, w którym podpisano porozumienie pomiędzy Urzędem Marszałkowskim Województwa Pomorskiego, który zarządza europejskimi funduszami regionalnymi, a Obszarem Metropolitalnym Gdańsk-Gdynia-Sopot. Unijne dofinansowanie zmienia metropolię.
Rok temu, 27 lutego 2024 r. OMGGS ponownie stał się - na mocy porozumienia z Urzędem Marszałkowskim - Instytucją Pośredniczącą, czyli taką, która koordynuje realizację części regionalnych projektów unijnych w nowej perspektywie unijnej 2021-2027. Te mają być realizowane w 46 metropolitalnych gminach i powiatach, w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Powstaną m.in. nowe - i będą przebudowane już istniejące - węzły przesiadkowe. W tej perspektywie finansowej ujęta jest również nowa linia tramwajowa w Gdańsku. Finansowanie obejmie też wsparcie psychologiczne dla dzieci i młodzieży oraz migrantów, aż 100 termomodernizacji obiektów edukacyjnych, budynków komunalnych, utworzenie domów dziennego pobytu dla seniorów oraz nowych terenów zielonych. OMGGS otrzymał na ten cel ponad 780 mln zł z programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Pomorza (FEP).
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne - rozwiązania na poziomie metropolitalnym
W 46 metropolitalnych gminach i powiatach realizowane będą działania, których zasięg nie ogranicza się do lokalnego oddziaływania. To właśnie Zintegrowane Inwestycje Terytorialne czyli inwestycje i projekty, które rozwiązują problemy i odpowiadają na wyzwania nie tylko jednego miasta czy gminy, ale całej metropolii. Będą one finansowane z regionalnego programu unijnego, czyli z Funduszy Europejskich dla Pomorza. Na ten cel metropolia otrzymała pieniądze z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (708,43 mln zł) i Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (75,17 mln zł).
Dodatkowo, w nowej perspektywie unijnej, OMGGS ma zrealizować pakiet 6 projektów transportowych w ramach Funduszy Europejskich na Infrastrukturę Klimat i Środowisko 2021-2027 z dofinansowaniem w wysokości 450 mln zł (m.in. nowa linia tramwajowa, buspasy i ścieżki rowerowe, węzły integracyjne).
Jak zmieni się metropolia dzięki Funduszom UE?
Pierwsze projekty zostały już wytypowane do realizacji:
Lipiec 2024 r.
- 10 projektów dot. termomodernizacji szkół, urzędów, bibliotek i budynków komunalnych w gminie Liniewo, Pucku, Redzie, powiecie tczewskim, mieście i gminie Wejherowo, Gdańsku, Gdyni i w gminie Chmielno,
- 2 projekty dotyczące budowy nowych dróg rowerowych w Gdańsku i w Sopocie.
Suma unijnego dofinansowania to ponad 125 mln zł. Więcej czytaj tu >>>
Październik 2024 r.
- 10 projektów termomodernizacyjnych w placówkach oświatowych, budynkach komunalnych i publicznych oraz świetlicach wiejskich w Sulęczynie, Kartuzach, gminie Tczew, na Helu, w mieście Pruszcz Gdański, Stegnie i Liniewie,
- 2 projekty wspierające zrównoważoną mobilność - stacje ładowania dla autobusów elektrycznych, budowa buspasów - w Gdyni i Tczewie.
Suma unijnego dofinansowania to 49 mln zł. Więcej czytaj tu >>>
fot. gdynia.pl
Listopad 2024 r.
- 4 projekty dotyczące termomodernizacji w Gniewie, Somoninie, Stężycy, Przywidzu
- 5 projektów dotyczących mobilności - budowa i rozbudowa węzłów integracyjnych, nowe drogi rowerowe - w Luzinie, Pruszczu Gdańskim, Wejherowie, Rumi.
Suma unijnego dofinansowania to 39,5 mln zł. Więcej czytaj tu >>>
Styczeń 2025 r.
- 3 projekty dotyczące termomodernizacji 17 budynków w Rumi, Przodkowie i Nowym Dworze Gdańskim,
- 1 projekt dotyczący inwestycji transportowej - rozbudowy węzła integracyjnego - Gdańsk-Wrzeszcz.
Suma unijnego dofinansowania to ponad 61 mln zł. Więcej czytaj tu >>>
Luty 2025 r.
- 10 projektów dotyczących usług społecznych i infrastruktury społecznej - nowe centra usług społecznych, placówki wsparcia dziennego i centrum seniora - w Gdyni, Rumi, Kartuzach oraz gminach Nowy dwór Gdański i Sztutowo
Suma unijnego dofinansowania to ponad 22 mln zł. Więcej czytaj tu >>>
Tak zmieniała się metropolia w latach 2014-2020
OMGGS pełnił funkcję Instytucji Pośredniczącej również w poprzedniej perspektywie unijnej 2014-2020. Zrealizowano wtedy aż 179 projektów, których wartość przekroczyła 2 mld zł (dofinansowanie z UE 1,12 mld zł). Z tego aż 50% środków zostało przeznaczonych na klimat i transport.
Środki wykorzystano na budowę 24 nowych węzłów przesiadkowych, sfinansowano nimi termomodernizację ponad 200 budynków publicznych i ponad 700 gospodarstw domowych, zrewitalizowano miasta i gminy. Powstały dwa nowe szpitale geriatryczne, przedsiębiorstwa społeczne, a
prawie 18 tys. osób bezrobotnych i zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem otrzymało pomoc.
Zrewitalizowana (ZIT 2014-2020) kamienica przy ul. Toruńskiej 27, fot. Grzegorz Mehring/gdansk.pl
OMGGS pośrednio koordynował także pakiet 23 projektów współfinansowanych w ramach krajowego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, o wartości 1,27 mld zł w tym 614,34 mln z UE (m.in. budowa dwóch węzłów integracyjnych, zakup autobusów, tramwajów i trolejbusów, nowe linie tramwajowe, budowa i modernizacja sieci ciepłowniczych).
Więcej o Zintegrowanych Inwestycjach Terytorialnych 2021-2027 czytaj tu >>>