Metropolitalne wiadomości

aktualności

Norweska przygoda klimatyczna

Spotkania z norweskimi uczniami, praca nad wyzwaniami w ramach innovation camp, do tego poznawanie miasta i norweskiej kultury - grupa uczniów i nauczycieli z metropolii rozpoczęła wizytę studyjną w Trondheim.

4 zespoły ze szkół w metropolii odwiedzają norweskie Trondheim. Wizyta studyjna to główna nagroda w rozstrzygniętym miesiąc temu konkursie “Chrońmy klimat metropolii”. Swoje prace zgłosiło ponad 90 uczniów z 28 szkół podstawowych i średnich. Najlepsze okazały się ekoinicjatywy zgłoszone przez:

  • Karolinę, Nadzieję i Zofię z VII LO w Gdańsku
  • Zosię, Alicję i Filipa z SP w Chwaszczynie
  • Martę, Zosię i Emilie z Pierwszej Społecznej SP w Gdyni
  • Helenę, Martynę i Wanessę z SP w Sztutowie. 

 

 

We wtorek 9 kwietnia metropolitalna ekipa opuściła słoneczny Gdańsk, by po niespełna dwóch godzinach dotrzeć do zachmurzonego Trondheim. 12 uczniów do 13 kwietnia zwiedza Trondheim, spotyka się z norweskimi uczniami, bierze udział w mini innovation camp i poznaje norweskie błękitno-zielone zwyczaje.

 

Przyszłość należy do młodych - mini innovation camp

Drugiego dnia wizyty w deszczowym tego dnia Trondheim 12-stka laureatów konkursu spotkała się z uczniami w Sverresborg Skole.


W ramach mini innovation camp, który odbywa się w szkole - uczniowie pracowali nad innowacjami, które realizują wybrane cele zrównoważonego rozwoju ONZ. Uczniowie mieli do wyboru:

  • temat zielony - jak uczynić moje miasto bardziej zielonym, gdzie życie będzie przyjemniejsze i zdrowsze, gdzie z troską o środowisko będzie wykorzystywać się mniej surowców lub wykorzystywać je w odpowiedzialny sposób,
  • temat czerwony - co zmienić w moim mieście, by było włączające,  gdzie każdy mieszkaniec czuje się częścią społeczności, jak wypracować rozwiązania, które stworzą miasto zdrowe i szczęśliwe,
  • temat niebieski - jak uczynić moje miasto bardziej inteligentnym, jak mądrze wykorzystywać nowe technologie.   

Uczniowie pracowali w trzech grupach, wymieniali się pomysłami i innowacyjnymi rozwiązaniami wybranych przez siebie wyzwań. Dotyczyły one zielonych i ekologicznych miast oraz pomysłów na aktywizację mieszkańców. Po zakończeniu zadania zaprezentowali swoje pomysły przed norweskimi uczniami z Sverresborg Skole.

Pierwsza grupa (Filip, Nadzieja, Wanessa, Marta) zaproponowała park, w którym będzie można znaleźć m.in. boisko, a także stół, na którym można grać w szachy. Miejsce miałoby być dostępne dla wszystkich, otwarte na nowe pomysły i integrujące wszystkich niezależnie od wieku, płci, czy stopnia niepełnosprawności.

Druga grupa (Alicja, Zosia, Helena, Zosia) przedstawiła propozycję działań dla szkół, skierowane do uczniów i wszystkich potrzebujących osób. Jak sami zaznaczyli - wszystko zaczyna się w szkole, dlatego właśnie tam powinny być przeprowadzone działania, dzięki którym będzie można walczyć m.in. z marnowaniem jedzenia czy wykluczeniem.

Trzecia grupa (Zosia, Karolina, Martyna, Emilie) zaproponowała Trondheim Plant Festiwal, czyli inicjatywę zazieleniania miasta. Jej uczestnikiem może zostać każdy, kto posadzi choć jedną roślinę. Opiera się ona na edukacji już od najmłodszych lat, warsztatach, nagrodach za udział i współpracy z lokalnymi władzami. 

 

 

Mini innovation camp to inicjatywa Ungt Entreprenørskap (UE) - norweskiej organizacji non-profit, która zgodnie z nowym programem edukacji w Norwegii działa na rzecz rozwoju dzieci i młodzieży. Współpracuje przy tym z lokalnymi władzami, lokalną społecznością oraz biznesem. Od ponad 20 lat za główny cel stawia sobie zrównoważony rozwój i ochronę klimatu. Jak mówią pracownicy UE - podczas innovation camp nie ma ani dobrych, ani złych odpowiedzi. Podczas zajęć młodzież uczy się, jak pracować i dzielić role w grupie, a przy tym odnajdować swoje mocne strony.

Kolejnym punktem programu był krótki spacer po ulicach Trondheim.

 

Zielona flaga i młodzieżowe rady ds. środowiska

Po spacerze młodzież z metropolii spotkała się w Ila Skole z członkami szkolnej rady ds. środowiska. Opracowują one plan działań na każdy rok, który obejmuje najpilniejsze działania, na których będą się skupiać uczniowie. Ila Skole stawia na prawidłową segregację śmieci, a także na przyszkolny ogródek, w którym rośnie m.in. groszek i pomidory.

Podobne rady ds. środowiska złożone tylko z uczniów działają we wszystkich szkołach w Trondheim. Każda placówka otrzymała też tzw. Zieloną Flagę. Jest to międzynarodowe wyróżnienie przyznawane w programie Eco-Schools (EkoSzkoły). Program polega na podnoszeniu świadomości ekologicznej dzieci i młodzieży szkolnej poprzez działania na rzecz efektywnego wykorzystania energii i surowców oraz zrównoważonej gospodarki odpadami (w tym recyklingu) w szkołach i ich otoczeniu. Certyfikat przyznawany jest na rok i aby go dostać trzeba m.in. stworzyć w szkole radę ds. środowiska, zaplanować działania i włączyć w nie społeczność szkolną i lokalną oraz zintegrować działania z programem edukacji.

 

Edukacja w Norwegii

Dzięki spotkaniom w szkołach grupa uczniów i nauczycieli z metropolii dowiedziała się też sporo na temat systemu edukacji w Norwegii. To, co różni go od systemu w Polsce, to przede wszystkim znacznie większy nacisk na zdobywanie wiedzy praktycznej. Uczniowie uczą się pracy w grupie i rozwijają umiejętności społeczne - przygotowują prezentacje, uczestniczą w dyskusjach, występują i angażują się społecznie. Rozwijanie postaw obywatelskich jest równie ważne, jak zdobywanie wiedzy. Duży nacisk położony jest też na zrównoważony rozwój.

 

Fot. Konrad Kędzior

 

  • GIWK