aktualności
Plan Zrównoważonej Mobilności – drugi etap konsultacji społecznych
W marcu odbył się drugi etap konsultacji społecznych przeprowadzonych w ramach prac nad Planem Zrównoważonej Mobilności OMGGS. Podczas dziewięciu spotkań opiniowano zaproponowane kierunki działań, mających na celu poprawę transportu w miastach i wsiach metropolii.
Powstający na zlecenie OMGGS Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej będzie łączyć wszystkie dostępne środki transportu – pieszy, rowerowy i samochodowy, a priorytet stanowić będą zdrowie mieszkańców i ochrona środowiska. Ideą projektu jest zapewnienie mieszkańcom metropolii równego dostępu do wszystkich obszarów miast i powiatów, niezależnie od miejsca zamieszkania, sprawności fizycznej czy wieku.
Spotkania z mieszkańcami
O sposobach na usprawnienie organizacji transportu dyskutowano podczas dziewięciu spotkań organizowanych w Trójmieście oraz w powiatach: gdańskim (plus gmina Skarszewy i gmina Liniewo), kartuskim, lęborskim, malborskim, nowodworskim, tczewskim, wejherowskim i puckim. W konsultacjach wzięli udział mieszkańcy, eksperci z zakresu transportu i mobilności oraz urzędnicy odpowiedzialni za politykę transportową.
We wszystkich spotkaniach konsultacyjnych uczestniczyło blisko 300 osób.
Podsumowanie rozmów
Konsultacje podzielono na sześć części, zgodnie z zaproponowanymi w SUMP OMGGS sześcioma pakietami działań.
Pakiet 1: Chcę podróżować na jednym bilecie z łatwymi przesiadkami.
Ten pakiet związany jest ze współpracą organizatorów transportu i przewoźników. Dotyczy integracji taryfowej i biletowej, harmonizacji rozkładów jazdy oraz wspólnego biletu, a docelowo utworzenia jednego organizatora transportu publicznego na szczeblu regionalnym lub metropolitalnym.
Uczestnicy spotkań zwracali uwagę na potrzebę zorganizowania spójnej sieci połączeń i dobrze zintegrowanego systemu podróżowania na jednym bilecie w całej metropolii. Odpowiedzią na potrzeby mieszkańców powinno być utworzenie jednego organizatora transportu oraz integracja taryfowa i biletowa w całym obszarze metropolitalnym. Linie Metropolitalne to ponadlokalne połączenia transportu zbiorowego, które miałyby być organizowane przy współpracy samorządów OMGGS, Marszałka Województwa, a także prywatnych przewoźników.
Pakiet 2: Do pracy, szkoły i kina dotrę transportem zbiorowym.
Drugi pakiet ma na celu podniesienie komfortu podróży transportem zbiorowym. Związany jest z rozmieszczeniem i dostępnością przystanków transportu zbiorowego, liczbą i częstotliwością połączeń, trasami przejazdu, a także kosztami i czasem podróży.
Mieszkańcy wskazywali miejscowości i obszary, które są w ich ocenie wykluczone komunikacyjnie lub w których jakość oferty transportu publicznego jest niewystarczająca. Poruszono także kwestię zapewnienia odpowiedniego standardu dróg pieszych prowadzących do przystanków oraz dostępności transportu zbiorowego, w tym pojazdów i przystanków, tak aby były dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Działania proponowane w ramach pakietu dotyczą zakupu i wymiany taboru, utworzenia nowych buspasów, a także prac nad dalszym rozwojem połączeń autobusowych.
Pakiet 3: Na węzeł integracyjny dotrę pieszo, rowerem, autobusem lub samochodem.
Pakiet nr 3 odnosi się do budowy i modernizacji węzłów integracyjnych umożliwiających wygodne przesiadki, jak również do rozwijania systemów transportowych (dróg, chodników, tras rowerowych, połączeń autobusowych, tramwajowych, trolejbusowych i parkingów buforowych) obsługujących węzły.
Podczas spotkań mieszkańcy metropolii dopytywali o szczegóły infrastruktury planowanej w ramach węzłów oraz o lokalizację nowych węzłów przesiadkowych, a także zwrócili uwagę na kwestię niewystarczającej liczby linii transportu zbiorowego dowożących do węzłów.
Na zdjęciu węzeł integracyjny Rumia Janowo / fot. Szybka Kolej Miejska
Pakiet 4: Chciałabym dojeżdżać do pracy rowerem, a do parku chodzić pieszo.
Rozwiązania zaproponowane w ramach pakietu czwartego dotyczą rozwoju dróg pieszych oraz budowy i zapewnienia ciągłości tras rowerowych.
Uczestnicy spotkań wyrazili potrzebę stworzenia spójnej sieci rowerowej, również wzdłuż dróg powiatowych i wojewódzkich. Dlatego w ramach działań SUMP OMGGS planowana jest współpraca zarządców dróg i samorządów w celu realizowania ponadlokalnej sieci rowerowej. Pojawiały się także głosy dotyczące konieczności modernizacji chodników czy wydzielenia dróg rowerowych z istniejących jezdni.
Pakiet 5: Chcę przemieszczać się wygodnie i bezpiecznie ulicami metropolii.
Pakiet piąty to odpowiedź na problem dużego natężenia ruchu drogowego, zatorów drogowych, nielegalnego parkowania, a także niewystarczającego poziomu bezpieczeństwa uczestników ruchu. Proponowane działania mają zapewnić hierarchizację układu drogowego, dostosowanie dróg i ulic do ich funkcji i dopuszczalnej prędkości (ulica osiedlowa, ulica łącząca dzielnice, droga za miastem).
Mieszkańcy zwracali uwagę na problem niekontrolowanego parkowania – zastawiania przystanków autobusowych, dróg pieszych i rowerowych. Podczas rozmów pojawiał się także temat wspólnej polityki parkingowej w metropolii. Kluczowe działanie pakietu piątego to metropolitalna polityka parkingowa, która ma być opracowana wspólnie przez samorządy OMGGS. Zgodnie z nią tworzone będą strefy płatnego parkowania oraz lokalizacji parkingów strategicznych.
Podczas spotkań pojawiały się komentarze dotyczące uciążliwości, wynikających z transportu towarów w metropolii. Planowane działania związane z ruchem towarowym to zwiększenie wykorzystania rowerów cargo w transporcie ostatniej mili, wprowadzenie ograniczeń czasowych w dostawach, a także wyznaczenie miejsc postojowych dla dostawców.
Pakiet 6: Chcę, żeby moje podróże były przyjazne dla środowiska.
Ostatni pakiet odnosi się do zrównoważonej mobilności rozumianej jako ograniczenie szkodliwych emisji poprzez rozwój elektromobilności, priorytetyzację transportu zbiorowego oraz wzrost świadomości w tym temacie mieszkańców, urzędników i polityków. Proponowane w nim działania, to m.in rozwój stref czystego transportu oraz funkcjonowanie Metropolitalnego Centrum Kompetencji wraz z Metropolitalnym Obserwatorium Transportu – jednostki działającej w ramach Stowarzyszenia OMGGS, która będzie organizowała kampanie promujące zrównoważoną mobilność, przeprowadzała szkolenia dla samorządów oraz zapewniała wsparcie merytoryczne.
W komentarzach zwracano uwagę na potrzeby takie jak szerzenie wiedzy o elektromobilności wśród społeczeństwa oraz zwiększenie dostępności stacji ładowania. W odpowiedzi na potrzeby mieszkańców SUMP proponuje utworzenie metropolitalnych stacji do ładowania pojazdów zeroemisyjnych, np. elektrycznych bądź wodorowych. W ramach pakietu szóstego uczestnicy spotkań poruszali także temat zieleni (zielone torowiska, pasy drogowe).
Podsumowania wszystkich spotkań z mieszkańcami
06.03 – powiat gdański + gmina Skarszewy i gmina Liniewo:
podsumowanie spotkania >>>TUTAJ
07.03 – powiat kartuski:
podsumowanie spotkania >>>TUTAJ
09.03 – powiat lęborski:
podsumowanie spotkania >>>TUTAJ
13.03 – powiat malborski:
podsumowanie spotkania >>>TUTAJ
14.03 – powiat nowodworski:
podsumowanie spotkania >>>TUTAJ
16.03 – Trójmiasto:
podsumowanie spotkania >>>TUTAJ
21.03 – powiat tczewski:
podsumowanie spotkania >>>TUTAJ
23.03 – powiat wejherowski:
podsumowanie spotkania >>>TUTAJ
24.03 – powiat pucki:
podsumowanie spotkania >>>TUTAJ
Co to jest SUMP?
Plan Zrównoważonej Mobilności - SUMP (ang. Sustainable Urban Mobility Plan) to długoterminowy plan przyjaznego transportu oraz maksymalnego wykorzystania infrastruktury dostępnej w miastach, gminach i powiatach.
Dokument pozwala usystematyzować wszystkie działania transportowe na obszarze i realizować je w oparciu o długofalową wizję rozwoju zrównoważonej mobilności. Obejmuje m.in. analizę stanu obecnego, budowanie wizji, ustanawianie celów, aktywne komunikowanie, monitoring oraz ocenę wniosków i doświadczeń.
Od tradycyjnego planowania transportu SUMP wyróżnia się szczególnym zaangażowaniem obywateli i interesariuszy oraz koordynacją polityk międzysektorowych (transportu, zagospodarowania przestrzennego, ochrony środowiska, rozwoju gospodarczego, polityki społecznej, zdrowia, bezpieczeństwa itp.).
SUMP dla Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot
SUMP dla metropolii jest realizowany przy współpracy 51 gmin i miast oraz 8 powiatów z Obszaru Metropolitalnego. W pracach biorą udział eksperci z zakresu transportu, mobilności, bezpieczeństwa ruchu drogowego, przedstawiciele świata nauki oraz samorządów zrzeszonych w OMGGS. Duży nacisk położony jest na zaangażowanie mieszkańców jako przyszłych i obecnych uczestników ruchu.
Na zlecenie Stowarzyszenia Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot SUMP jest przygotowywany przez konsorcjum firm A2P2 architecture&planning, Zespół Doradców Gospodarczych TOR oraz Fundację Rozwoju Inżynierii Lądowej.
Harmonogram opracowywania SUMP OMGGS
sierpień 2022 – podpisanie umowy z wykonawcą na opracowanie Planu
styczeń 2023 – przekazanie wstępnego projektu Planu dla OMGGS
marzec 2023 – II etap konsultacji społecznych - konsultacje scenariuszy, celów i działań
marzec 2023 – opracowanie projektu Planu z uwzględnieniem wniosków z konsultacji
maj/czerwiec 2023 – III etap konsultacji społecznych projektu SUMP OMGGS
sierpień 2023 – przekazanie końcowej wersji Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej.
Projekt finansowany jest z Europejskich Funduszy Strukturalnych i Inwestycyjnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.