aktualności
Komisja ds. KulturyPodcasty w instytucjach kultury
W czasie pandemii podcasty podbiły kanały streamingowe. Krótkie formy publicystyczne są jak audycje radiowe, przeniesione do internetu, których można posłuchać w dowolnie wybranym momencie. Podczas naszego kolejnego, szóstego spotkania z cyklu ZOOM na Kulturę, w czwartek 18 marca swoim doświadczeniem i praktykami streamingowymi podzielili się przedstawiciele instytucji kultury z Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot.
O tym, jak instytucje kultury wykorzystują podcasty do nawiązania relacji z publicznością w czasie pandemii rozmawialiśmy z Rafałem Płotką, dyrektorem Gminnego Ośrodka Kultury w Luzinie, Marleną Wilkowską, podinspektor ds. promocji i informacji publicznej UG Luzino, Marcinem Dybukiem z Działu Promocji, Marketingu i PR Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej w Gdańsku oraz Kingą Jarocką i Anną Szynwelską z Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia. Spotkanie prowadziła Alicja Jelińska, koordynatorka ds. kultury OMGGS.
Goście opowiadali o tym, co skłoniło ich do podjęcia decyzji o tworzeniu podcastów w swoich Instytucjach, do jakich adresatów są one kierowane oraz jaką tematykę podejmują.
- Wejście w świat podcastów wymusiła na nas sytuacja pandemiczna - powiedziała Anna Szynwelska. - Na 2020 rok mieliśmy zaplanowaną serię wydarzeń kulturalnych. Z dnia na dzień trzeba było wszystko przeformatować, pomóc artystom, znaleźć dla nich miejsce i formę wypowiedzi. Pomysł tworzenia podcastów o sztuce współczesnej podpowiedział nam profesor Paweł Leszkowicz, kurator jednego z wydarzeń, które miało mieć miejsce latem. I tak z biegu musiałyśmy wejść w rolę dziennikarek, rozmawiających z artystami.
Tematy, podejmowane w podcastach dotyczyły nie tylko sztuki, ale również aktualnych wydarzeń. Rozmowa z Julitą Wójcik dotyczyła m.in. wynagrodzeń, ubezpieczeń i sytuacji ekonomicznej artystów w czasie pandemii.
- Plusem podcastu jest to, że można go stworzyć szybko i spontanicznie, reagując na bieżące wydarzenia - dodała Kinga Jarocka. - Internet stał się w czasie pandemii nową przestrzenią publiczną, nową formą spotkań z publicznością.
Podcasty służą nie tylko wypromowaniu lokalnych artystów, pisarzy czy wydarzeń kulturalnych. Podejmuje się w nich także tematy społeczne.
- W naszych podcastach “Dzień dobry, Luzino” mówimy o tym, co dzieje się wokół nas, komentujemy sprawy bieżące, jak np. szczepienia przeciwko koronawirusowi - powiedziała Marlena Wilkowska. - Zapraszamy do rozmowy lokalnych ekspertów, bo oni są najbardziej wiarygodni dla mieszkańców.
- Prezentujemy też lokalnych artystów, ich twórczość - dodał Rafał Płotka. - To ludzie, którzy mają wiele ciekawego do powiedzenia. W podcastach dajemy im miejsce, żeby opowiedzieli o sobie, swoich przemyśleniach i doświadczeniach.
W WiMBP podcast jest kanałem dotarcia do innych odbiorców, niż użytkownicy Facebooka, Instagrama czy Youtuba.
- W podcastach prezentujemy wydarzenia organizowane przez bibliotekę i przede wszystkim ludzi, którzy mają pasję, bo media opierają się na emocjach - mówił Marcin Dybuk.
Uczestnicy spotkania podpowiedzieli również, jak rozpocząć swoją przygodę z podcastem od strony technicznej. Marcin Dybuk zdradził, że podcasty nagrywa sam. Mikrofon, którego używa kosztuje kilkaset złotych, a materiał nagrywa i obrabia za pomocą programu komputerowego Audacity.
- Wszystkiego nauczyłem się sam, metodą prób i błędów - powiedział. - Nie ma się czego bać. Radzę, aby nie nagrywać w pustych, dużych pomieszczeniach. Po nagraniu podcastu warto dać materiał do obróbki inżynierowi dźwięku. To usługa za kilkadziesiąt złotych. Gotowy materiał wrzucam na platformę Anchor, która rozsyła go dalej do popularnych kanałów streamingowych.
Uczestnicy spotkania przyznali zgodnie, że bardzo ważna jest konsekwencja i regularność publikowania kolejnych podcastów.
Spotkanie trwało ponad godzinę. Uczestniczyło w nim 80 osób - 47 na ZOOM-ie i około 30 w relacji na żywo na Facebooku. Temat podcastów okazał się na tyle ciekawy, że będzie kontynuowany podczas kolejnego spotkania z cyklu ZOOM na Kulturę.
*************
Cykl ZOOM na kulturę
To cykl rozmów z praktykami kultury dla praktyków kultury w formie online. Spotkania odbywają się na platformie ZOOM i są dostępne na facebookowej grupie Metropolitalna Kadra Kultury. Zapraszane osoby reprezentują przede wszystkim lokalną scenę kulturalną.
- Dzięki regularnym spotkaniom mamy okazję do wymiany wiedzy i inspiracji w gronie przedstawicielek i przedstawicieli świata kultury z Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot - mówi Alicja Jelińska koordynatorka ds. kultury OMGGS.
Do tej pory odbyły się webinary o tematyce:
- Teatr online jest możliwy - z udziałem twórców Festiwalu Objazdowych Teatrów Lalkowych z Luzina;
- Jak utrzymać kontakt z publicznością w trybie online? - z udziałem twórców Festiwalu Nowe Horyzonty;
- Jak opowiadać lokalną historię w czasie pandemii? - z udziałem animatorów Fundacji Palma i Instytutu Langfuhr;
- Skok w region - o współpracy międzyinstytucjonalnej. Gośćmi byli Tomek Lipski z Nadbałtyckiego Centrum Kultury, który tworzy festiwal Metropolia jest Okey oraz Monika Jastrzębska-Opitz z Żuławskiego Dom Kultury w Nowym Dworze Gd i Aleksandra Rogalewska-Kania z Ośrodka Kultury i Sportu w Żukowie, które gościły u siebie festiwal;
- Jak nie zagubić się w hybrydowej formule festiwalowej? – z udziałem Joanny Cichockiej-Guli, dyrektorki festiwalu Literacki Sopot.