aktualności
Port wraz z całym zapleczem logistycznym kluczową inwestycją.
Dostępność komunikacyjna i logistyczna portu gdańskiego to łańcuch decyzji i inwestycji, które mają wpływ na gospodarkę regionu jak i Polski.
Jednym z takich projektów realizowanych obecnie przez Cagrosped jest utworzenie stałego kolejowego połączenia lądowego pomiędzy Głębokowodnym Terminalem Kontenerowym (DCT) Gdańsk a Moskwą, przez obwód kaliningradzki.
Na rynku przewozów towarów z portu drogą kolejową, funkcjonują dwa rodzaje firm. Przewoźnicy, wożący kontenery pociągami i operatorzy, którzy są czymś więcej niż spedytorzy, ale nie są przewoźnikami.
Operatorzy – tak jak Cargosped - łączą łańcuch usługi intermodalnej, zapewniając usługę przewozów pociągami (dzięki zapleczu PKP Cargo) i samochodami (na tzw. ostatniej mili, do klienta), usługi terminalowe, ewentualnie dodatkowe. Pomimo wysokiej dynamiki przewozów intermodalnych, nadal więcej ładunków w kontenerach odwożonych jest z portów na samochodach.
Podczas gdy Port w Gdańsku bije kolejne rekordy przeładunku, miasto oraz szereg innych podmiotów starają się rozbudowywać jego infrastrukturę. W dalszym ciągu rozwija się terminal kontenerowy DCT, z którym miasto blisko współpracuje. Po tym jak największy morski przewoźnik na świecie – Maersk – uruchomił bezpośrednie połączenia z Gdańskiem, terminal zaczął rozbudowywać swoją infrastrukturę między innymi nowe suwnice, rozbudowę bocznicy i zakup sprzętu. Na te inwestycje terminal DCT uzyskał ponad 50 mln zł dofinansowania z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Dodatkowo władze DCT ogłosiły kolejny etap rozbudowy terminala - nabrzeża wzdłuż plaży w kierunku Rudoportu.
W ślad za DCT poszedł Gdański Terminal Kontenerowy GTK, który uruchomił nowe serwisy CMA/CGM i Team Lines.
W 2011 roku także belgijska firma Sea Invest zakończyła fazę projektowania, uzyskała pozwolenia na budowę dla tzw. terminala ładunków suchych wraz z infrastrukturą towarzyszącą obsługującego m.in. przeładunki rud metali, węgla i biomasy. Budowa wartej ok. 200 mln zł inwestycji ruszyła na przełomie maja i czerwca 2012 r.
Natomiast Przedsiębiorstwo Eksploatacji Rurociągów Naftowych podjęła decyzję o budowie w Gdańsku nowego terminala paliwowego wraz z centrum magazynowym paliw płynnych o wartości ok 800 mln zł. Na finiszu znajdują się negocjacje z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk w sprawie dzierżawy na 30 lat terenów (ok. 29 ha) przeznaczonych pod terminal, postępuje też procedura wyboru wykonawcy.
Kończy się też budowa Gdańskiego Terminala Masowego. Powstaje on przy Nabrzeżu Bytomskim i będzie najnowocześniejszym w Polsce terminalem służącym do przeładowywania, magazynowania i suszenia zbóż.
W trakcie budowy jest inwestycja Północnoatlantyckiej Organizacji Producentów (PAOP) - nowoczesna chłodnia o powierzchni 8600m2. PAOP jest to inwestor zrzeszający polskich armatorów dalekomorskich. Powstająca chłodnia będzie w stanie pomieścić jednorazowo nawet do 18 tys. palet - czyli około 20 tys. ton mrożonych ryb i owoców morza. Budynek na terenie Wolnego Obszaru Celnego pomieści również biura przeznaczone zarówno na siedzibę PAOP jak i na wynajem.
Gdańska Agencja Rozwoju Gospodarczego zakończyła też rokowania i podpisała umowę dzierżawy terenu z francuską korporacją energetyczną EDF w celu umożliwienia budowy nowej elektrociepłowni dla Gdańska.
Do tego wszystkie kluczowe inwestycje drogowe poprawiające dostęp do portu są już w realizacji – kolejne etapy trasy Sucharskiego z tunelem pod Martwą Wisłą, Nowa Słowackiego, a Obwodnica Południowa jest na ukończeniu. Jednocześnie Gdańska Agencja Rozwoju Gospodarczego rozpoczęła prace projektowe w celu budowy nowego połączenia drogowego trasy Sucharskiego z terminalem DCT oraz Pomorskim Centrum Logistycznym (tzw. ul. Nowej Kaczeńce). W przyszłym roku Polskie Linie Kolejowe mają zaś zacząć też budowę mostu kolejowego nad Martwą Wisłą.
I niedawno ruszyło Centrum logistyczne Goodman, które jest największym tego typu przedsięwzięciem w Północnej Polsce, będzie miało docelową powierzchnię ok. 500 000 m2. Budowę pierwszego magazynu o powierzchni 14 000 m2 rozpoczęto we wrześniu 2012 r., a jego oddanie do użytku planowane jest na koniec pierwszego kwartału 2013 r. Szacuje się, że wartość całej inwestycji może przekroczyć 300 milionów euro.