aktualności
Samorządowcy dyskutowali nad Planem Mobilności dla Półwyspu Helskiego
OdkorkujMY HEL - takie hasło przyświeca zespołowi, który w ramach międzynarodowego projektu RiConnect tworzy Plan Mobilności dla Półwyspu Helskiego. Prace koordynuje biuro OMGGS. Za nami spotkanie z samorządowcami z powiatu puckiego, Helu, Jastarni, Władysławowa, Pucka i gminy Puck, którzy zastanawiali się nad najlepszymi alternatywami dla komunikacji samochodowej, które sprawią, że dotarcie na Półwysep Helski i podróżowanie po nim będzie przyjazne dla mieszkańców, turystów i środowiska.
Nad tym, jak poprawić komunikację na Półwysep Helski, władze północnych regionów Pomorza zastanawiają się od wielu lat. Teraz jest okazja, aby - wspólnie z ekspertami, m.in. przedstawicielami Pomorskiego Biura Planowania Regionalnego, spółki InnoBaltica, lokalnych organizacji turystycznych - stworzyć dokument, który wskaże najlepsze rozwiązania komunikacyjne dla Półwyspu, a w przyszłości pomoże sięgnąć po środki unijne.
O założeniach programu RiConnect i przebiegu prac nad Planem Mobilności dla Półwyspu Helskiego opowiedziała koordynatorka ds. mobilności OMGGS, Karolina Orcholska.
Czytaj więcej na temat projektu RiConnect i Planu Mobilności dla Półwyspu Helskiego >>>
Podczas spotkania samorządowcy zwrócili uwagę na dwie kwestie, które są istotne dla rozwiązania problemów komunikacyjnych północnej części Pomorza. To plan elektryfikacji linii kolejowej nr 213 Reda-Hel oraz budowa drogi Via Maris, która ma być alternatywą dla drogi wojewódzkiej 216 i prowadzić do portu we Władysławowie.
Pierwszy projekt pn. “Poprawa przepustowości na linii kolejowej 213 Reda - Hel” ma - według samorządowców - duże szanse realizacji. Jest już na etapie konsultacji z mieszkańcami.
Znacznie gorzej jest z planem budowy drogi Via Maris. Prace nad nim zatrzymały się kilka lat temu na deklaracji posła Kazimierza Smolińskiego (wówczas wiceministra infrastruktury i budownictwa), który podczas spotkania z samorządowcami w Pucku zapewnił, że prace projektowe już ruszyły. Od tamtego czasu, a minęły już 4 lata, nie ma istotnych postępów.
- Musimy zintensyfikować nasze działania w tej sprawie - zaapelował starosta pucki Jarosław Białk. - Budowa tej drogi nie tylko usprawni transport na Półwysep Helski, ale wpłynie też na rozwój gospodarczy regionu. We władysławowskim porcie tkwi bowiem ogromny potencjał rozwojowy.
Uczestnicy spotkania byli zgodni co do tego, że trzeba zastanowić się również nad rozwojem dróg wodnych oraz tras rowerowych.
- Na rozwój transportu rowerowego jesteśmy skazani - powiedział Tyberiusz Narkowicz, burmistrz Jastarni. - Tak jest na całym świecie i tak powinno być u nas.
Starosta pucki zaproponował, aby zebrać wszystkie dotychczasowe pomysły dotyczące usprawnienia transportu na Półwysep Helski i sprawdzić, dlaczego nie zostały zrealizowane.
- Będzie to dobry punkt wyjścia do prac nad Planem Mobilności dla Półwyspu Helskiego - powiedział Jarosław Białk.
Porozmawiajmy o transporcie. Warsztaty dla mieszkańców
Plan Mobilności dla Półwyspu Helskiego powstaje równolegle z Planem Zrównoważonej Mobilności (SUMP). W tej strategii znajdą się informacje, gdzie na terenie OMGGS powinien być wspierany transport pieszy, a gdzie rowerowy i samochodowy. Cele tej strategii są w wielu punktach zbieżne z założeniami projektu RiConnect, dlatego podczas warsztatów z mieszkańcami powiatu puckiego, organizowanych w ramach SUMP, omawiane będą również elementy Planu Mobilności dla Półwyspu Helskiego. Warsztaty w powiecie puckim odbędą się 18 maja i mogą w nich uczestniczyć wszyscy zainteresowani tematem mobilności.
Czytaj więcej na temat warsztatów >>>
Prace nad planem mobilności dla Półwyspu Helskiego potrwają do połowy 2022 r. Projekt RiConnect jest częścią unijnego programu URBACT i jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.