Metropolitalne wiadomości

aktualności

Spółdzielnia Heca dostarczy decyzje podatkowe

Zlecenie na dostawę 150 tysięcy decyzji podatkowych dla mieszkańców Gdańska zrealizuje w tym roku Spółdzielnia Socjalna Heca z Tczewa. Jako dostarczycieli zatrudnia gdańszczanki i gdańszczan - szczególnie tych, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji finansowej z powodu epidemii covid-19.

 

Przez ostatnie 12 lat decyzje podatkowe do mieszkanek i mieszkańców Gdańska były dostarczane przez pracowników Urzędu Miejskiego w Gdańsku. W tym roku zdecydowano, że usługa ta zostanie powierzona spółdzielni socjalnej. Zorganizowany przez Miasto Gdańsk przetarg na dostarczenie 150 tysięcy decyzji podatkowych do rąk mieszkańców wygrało przedsiębiorstwo społeczne Heca z Tczewa. Wartość zamówienia to ponad 1,1 mln zł.

 

- Niestety mimo pandemii oraz ogólnego lockdownu - nie zawieszono terminów odnoszących się do decyzji podatkowych, ani nie zmieniono zasad ich doręczania – mówi Tomasz Filipowicz, dyrektor Wydziału spraw obywatelskich. - Oczywiście każdy podatnik, może otrzymać decyzję (i tak też  dzieje się w Gdańsku) w formie elektronicznej za pośrednictwem platformy epuap. Warunkiem otrzymania decyzji w takiej formie, jest jednak w pierwszej kolejności wystąpienie podatnika z wnioskiem o otrzymanie decyzji elektronicznie, złożonym do organu podatkowego również przez epuap. Dopiero na podstawie takiego wniosku organ może wysłać decyzję w sposób elektroniczny. Obowiązujące przepisy nie umożliwiają doręczenia decyzji mailem, ani telefonicznie lub smsowo - co w praktyce dla wielu byłoby świetnym rozwiązaniem. Ani nawet wrzucenia listu do skrzynki.  Dlatego pozostali podatnicy (czyli zdecydowana większość) otrzymuje decyzję w formie papierowej własnoręcznie potwierdzając odbiór – dodaje Filipowicz

 

NZ: Maksymilian Flamming ze Spółdzielni HECA  fot. Dominik Paszliński/gdansk.pl

 

Decyzje podatkowe wprost do mieszkańców 


W tym roku, z decyzjami podatkowymi, do drzwi mieszkańców Gdańska zapukają nie urzędnicy a dostarczyciele ze Spółdzielni Socjalnej Heca z Tczewa.

- W tym roku, z uwagi na konieczność minimalizowania ryzyka rozprzestrzeniania się coronawirusa nie możemy realizować tego zadania przez pracowników Urzędu. Byłoby to przejawem braku konsekwencji kiedy administracja zobowiązana jest nadal do pracy zdalnej, a obsługa bezpośrednia dotyczy wyłącznie pilnych niezbędnych zadań, takich jak meldunki, dowód osobisty, zgony, rejestracja pojazdów.  Dlatego zmuszeni byliśmy do przeprowadzenia postępowania na wybór operatora pocztowego, który zrealizuje to zadanie. Okazało się, że jedynym podmiotem, który przystąpił do przetargu była spółdzielnia socjalna "Heca", która ma już doświadczenie doręczania przesyłek listowych realizując podobne choć nie na taką skalę zadania w Tczewie – tłumaczy Tomasz Filipowicz, dyrektor Wydziału Spraw Obywatelskich.

Wszyscy oczekujący na decyzje nie powinni jednak odczuć różnicy, w sposobie dostarczenia im listów. Trzeba pamiętać o kilu ważnych sprawach: 

  • Decyzje mogą być doręczane w dniach: od poniedziałku do soboty w godz. 14.00-20.00
  • Doręczyciele nie mają prawa pobierać od mieszkańców jakichkolwiek kwot pieniężnych, mają jedynie dostarczyć przesyłkę.
  • Na żądanie podatnika doręczyciele zobowiązani są do przedstawienia identyfikatora
  • Osoby odbierające przesyłki proszone są o składanie czytelnych podpisów na potwierdzeniu odbioru
  • Dostarczyciel może zostawić przesyłkę u naszego sąsiada, jeśli ten zobowiązał się do przekazania jej adresatowi - tak
  • Jeśli dostarczyciel nie zastanie kogoś w domu, zostawi tam awizo. Niedostarczone decyzje będą do odbioru w jednym z 54 punktów, zlokalizowanych we wszystkich dzielnicach Gdańska

 

Pieszo lub rowerem

Organizatorom akcji zależy, aby decyzje były dostarczane w sposób przyjazny dla środowiska. Rekomendowanym sposobem dotarcia dostarczycieli do mieszkańców jest zatem rower, komunikacja publiczna lub dojście na miejsce na własnych nogach. Spółdzielnia Socjalna Heca chce, aby jak najwięcej usług, a co za tym idzie pieniędzy, zostało zlecanych lokalnym przedsiębiorcom. Zgodnie z warunkami umowy musi zapewnić 54 punkty odbioru przesyłek w każdej z dzielnic miasta. Osoby, których nie było w domu podczas wizyty doręczyciela będą mogły w takim punkcie odebrać zaadresowany do siebie list.  

- Wiemy w jak trudnej sytuacji znajduje się branża gastronomiczna i rozrywkowa. Wiele z tych punktów jest otwartych i serwuje dania na wynos. Proponujemy im współpracę, aby można było odebrać u nich swoją decyzję. Oczywiście taka placówka może liczyć na wynagrodzenie - mówi Paulina Kremer z Hecy. - Mamy też propozycję, dla przedsiębiorców zatrudniających pracowników. Chętnie ich wynajmiemy, dzięki czemu firmy będą miały możliwość sfinansowania ich wynagrodzeń - dodaje.  

 

NZ: Maksymilian Flamming ze Spółdzielni HECA  fot. Dominik Paszliński/gdansk.pl

 

Ale Heca 
Heca była jedynym podmiotem, który spełnił wyśrubowane wymagania postawione w przetargu. Żaden z ogólnopolskich operatorów pocztowych nie jest w stanie tak szybko dostarczyć decyzji mieszkańcom, a później zwrotnych potwierdzeń odbioru do urzędu - jak lokalni kurierzy. 

Spółdzielnia Heca ma już doświadczenie w obsłudze tego typu zleceń - od kilku lat dla magistratu w Tczewie realizują je działający w ramach Hecy Tczewscy Kurierzy Rowerowi. Misją firmy jest reintegracja społeczna i zawodowa osób narażonych na wykluczenie społeczne - długotrwale bezrobotnych, zagrożonych ubóstwem, z niepełnosprawnością. Osoby takie w warunkach wolnorynkowych mogłyby mieć duży problem ze znalezieniem pracy. Znajdując zatrudnienie w Kurierach Rowerowych czy Warsztacie na Patencie (to druga marka pod szyldem Hecy), dzięki zdobytemu doświadczeniu i prowadzonej reintegracji, stają się samodzielni na rynku pracy.

 

- Cieszymy się, że zadanie to będzie realizował podmiot, którego misją jest reintegracja społeczna i zawodowa osób narażonych na wykluczenie społeczne - długotrwale bezrobotnych, zagrożonych ubóstwem, z niepełnosprawnością. Jest to tym bardziej istotne, gdy wiemy jak dużo osób z powodu pandemii znalazło się w trudnej sytuacji materialnej i psychicznej. Mamy świadomość, że zadanie nie jest łatwe, ale będziemy wspierać i dzielić się naszym doświadczeniem zebranym przez kilkanaście lat doręczania decyzji - zapewnia Tomasz Filipowicz.

 

Miesiąc na dostarczenie decyzji  
Akcja rozpoczyna się w drugiej połowie stycznia i potrwa miesiąc. Podatek można opłacać elektronicznie https://oplaty.gdansk.pl/ lub w oddziałach banku

- Prosimy też o wyrozumiałość podatników, a gdyby jakość świadczonych usług była realizowana niezgodnie z oczekiwaniami gdańszczan i gdańszczanek, prosimy o przekazywanie uwag do Gdańskiego Centrum Kontaktu telefonicznie na dostępny przez całą dobę nr tel. 58 52 44 500 lub mailowo na adres kontakt@gdansk.gda. Zgłoszenia można też przekazywać przez profil na facebooku  https://www.facebook.com/kontaktgdansk oraz portal https://www.gdansk.pl/kontaktgdansk/zglos - przypomina dyrektor WSO.

  • GIWK