aktualności
SUMP - mobilność miejska pod lupą
Kilkudziesięciu specjalistów i skomplikowana, a jednocześnie bliska każdemu mieszkańcowi Metropolii tematyka, jaką jest mobilność – tak przebiegały konferencja i warsztaty dotyczące monitorowania i ewaluacji Planów Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (ang. Sustainable Urban Mobility Plan – SUMP). Udział w nich wzięli eksperci zajmujący się mobilnością w swoich gminach, miastach i instytucjach.
Maciej Jendryczka, koordynator ds. transportu i mobilności w Obszarze Metropolitalnym Gdańsk-Gdynia-Sopot podczas swojej prezentacji na konferencji o mobilności w Gdyni. Fot. OMGGS
W poniedziałek, 3 marca, w Pomorskim Parku Naukowo – Technologicznym w Gdyni odbyły się konferencja i warsztaty dotyczące monitorowania i ewaluacji Planów Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (tzw. SUMP). Specjaliści zajmujący się mobilnością podzielili się doświadczeniami w zakresie monitorowania oraz narzędzi i metod, które wspierają ewaluację działań mobilnościowych w miastach i gminach. W wydarzeniu wzięli udział liczni przedstawiciele administracji samorządowej, instytucji krajowych i ośrodków naukowych. Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot reprezentował m.in. Maciej Jendryczka, koordynator ds. mobilności - jeden z prelegentów warsztatów.
Czym jest plan mobilności?
To diagnoza stanu transportu i mobilności na terenie danej gminy, miasta czy obszaru. Na tej podstawie opracowuje się pakiety działań, które są niezbędne do wykonania, by transport zbiorowy i mobilność aktywna stała się atrakcyjna dla mieszkańców. Plany mobilności są wymagane do pozyskiwania środków unijnych na rozwój transportu. Stąd też gminy wchodzące w skład OMGGS przyjęły przygotowany przez metropolię dokument, jakim jest SUMP, czyli Plan Zrównoważonej Mobilności dla Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot. Plan ten pokazuje najpilniejsze do zrealizowania działania transportowe w metropolii. Jego główne założenia to integracja transportu w całej metropolii, budowa nowych węzłów integracyjnych, linii kolejowych i siatki powiatowych linii dowozowych. Więcej o metropolitalnym SUMP-ie czytaj tu >>>
Od prawej: Michał Kwas, koordynator ds. zrównoważonej mobilności i zarządzania projektami oraz Maciej Jendryczka, koordynator ds. mobilności w OMGGS podczas konferencji. Fot. OMGGS
Merytorycznie o ważnych rzeczach
Program poniedziałkowego wydarzenia był bardzo bogaty. O monitoringu i ewaluacji SUMP z perspektywy krajowej opowiedziała Julita Kowalska z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Natomiast rolę danych i wskaźników w planowaniu mobilności omówiła Joanna Wrzeszcz z Centrum Kompetencji SUMP w Ministerstwie Infrastruktury.
Julita Kowalska z Centrum Unijnych Projektów Transportowych opowiada o monitoringu i ewaluacji SUMP z perspektywy krajowej. Fot. OMGGS
Justyna Suchanek z Referatu Zrównoważonej Mobilności w Wydziale Inwestycji Urzędu Miasta Gdyni przedstawiła aktualne praktyki dotyczące monitoringu i ewaluacji mobilności w mieście. Z kolei dr hab. Marcin Wołek, profesor Uniwersytetu Gdańskiego opowiedział m.in. o tym, jak regulacje TEN-T (Transeuropejska sieć transportowa) mogą wpłynąć na rozwój lokalnych systemów monitorowania.
O roli danych w zarządzaniu transportem zbiorowym mówił Maciej Helbin z Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni. Analizę danych i modelowanie ruchu w planowaniu mobilności przedstawił dr inż. Krystian Birr z Katedry Inżynierii Drogowej i Transportowej Politechniki Gdańskiej. Adam Grabalski i Krzysztof Witoń z Yunex Traffic przybliżyli z kolei zagadnienie dotyczące wykorzystania sztucznej inteligencji w monitorowaniu mobilności.
Metropolitalny SUMP na tapecie
Maciej Jendryczka, koordynator ds. transportu i mobilności w Obszarze Metropolitalnym Gdańsk-Gdynia-Sopot opowiedział o Planie Zrównoważonej Mobilności dla Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, w kontekście Strategii Metropolii. Omówił m.in. proces opracowania i wzajemne powiązania obu dokumentów. Przybliżył zebranym znaczenie ustawy metropolitalnej i jej rolę w realizacji działań zapisanych w SUMP-ie. Nakreślił, jakie narzędzia mogą być stosowane do monitoringu wdrażania dokumentu na poziomie metropolitalnym. Opisał też, jak wygląda budowa operacyjnego, metropolitalnego modelu ruchu w kontekście podejmowania decyzji transportowych.
Maciej Jendryczka, koordynator ds. transportu i mobilności w Obszarze Metropolitalnym Gdańsk-Gdynia-Sopot podczas swojej prezentacji na konferencji o mobilności w Gdyni. Fot. OMGGS
- Było to spotkanie praktyków, specjalistów od transportu, którzy albo sporządzali albo już prowadzą plany zrównoważonej mobilności na swoich obszarach. Każdy plan, podobnie jak każda strategia, ma swoje wskaźniki do realizacji. Po pewnym czasie robi się monitoring, ewaluację i sprawdza się, czy te wskaźniki są spełnione. Rozmawialiśmy więc przede wszystkim o monitoringu takich planów, czyli sprawdzeniu, czy one działają, jak to mierzyć oraz jakich danych używać do tego celu - mówi Maciej Jendryczka.
Po części konferencyjnej przyszła pora na warsztaty. W ich trakcie uczestnicy wskazywali kluczowe wskaźniki do oceny efektywności mobilności miejskiej. Omawiano też kwestie związane z dostępnością danych. Zakończeniem wydarzenia było podsumowanie oraz dyskusja o tym, w jakim kierunku powinny zmierzać działania związane z monitorowaniem mobilności miejskiej.