aktualności
Komisja ds. Infrastruktury i ŚrodowiskaSystem Roweru Metropolitalnego w 14 gmiach OMG-G-S. Gdzie będziemy mogli wypożyczyć metropolitalny rower publiczny?
10 kwietnia br. została zawarta umowa przystąpienia do projektu pn. „Budowa Systemu Roweru Metropolitalnego” pomiędzy Obszarem Metropolitalnym Gdańsk-Gdynia-Sopot a 14 gminami. To kluczowy moment dla budowy systemu roweru publicznego w Metropolii, który umożliwi wystąpienie o środki na realizację projektu do Urzędu Marszałkowskiego.
To już pewne, System Roweru Metropolitalnego będzie funkcjonował nie tylko w Gdańsku, Gdyni
i Sopocie, ale również Tczewie, Pruszczu Gdańskim, Kartuzach, Żukowie, Sierakowicach, Somoninie, Stężycy, Redzie, Rumi, Pucku i Władysławowie. Za realizację projektu odpowiada Stowarzyszenie Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot.
Obecnie trwają prace nad Studium Wykonalności, które umożliwi złożenie wniosku o dofinansowanie projektu do Urzędu Marszałkowskiego. W najbliższych dniach zostanie ogłoszony również dialog technicznych, w ramach którego przedstawiciele Zespołu pracującego nad Systemem Roweru Metropolitalnego spotkają się z potencjalnymi Wykonawcami. Celem dialogu technicznego jest zapoznanie się z najlepszymi, najkorzystniejszymi, a także najnowszymi rozwiązaniami technicznymi, organizacyjnymi i technologicznymi związanymi z systemami rowerów publicznych oraz pozyskanie wiedzy i informacji, które mogą być wykorzystane przy przygotowaniu przetargu.
Ogłoszenie przetargu na System planowane jest na jesień tego roku, a pierwszy etap realizacji projektu zostanie wdrożony jesienią 2018 roku. Duży nacisk kładziony jest na spójność systemu z węzłami przesiadkowymi rozmieszczonymi wzdłuż SKM czy PKM, a także z biletem metropolitalnym. Dzięki temu Rower Metropolitalny stanie się ważnym elementem systemu transportowego w skali regionui, a w powiązaniu z komunikacją publiczną będzie realną alternatywą dla samochodu nawet na dłuższych dystansach.
Rower Metropolitalny będzie systemem IV generacji, czyli obsługiwanym z poziomu aplikacji GPS, a jego najważniejszą cechą będzie możliwość zwrotu roweru przy dowolnym parkingu rowerowym. System będzie się składał z ok. 3,5 tys. rowerów z zainstalowanym modułem GPS, elektrozamkiem oraz alarmem. Dzięki temu użytkownik w łatwy sposób będzie mógł zlokalizować najbliższy rower, który po zakończeniu przejazdu będzie mógł zostać pozostawiony w dowolnym miejscu w obrębie obszaru funkcjonowania.
Fot. Grzegorz Krajewski