Metropolitalne wiadomości

aktualności

Warsztaty nad kryteriami projektów ZIT wystartowały

Od tej dyskusji – samorządowców i partnerów społecznych z ekspertami – zależy ocena konkretnych przedsięwzięć w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

Wiemy już, że Związek ZIT ma do wydania nieco ponad 1 mld zł (plus pewna pula, którą dołoży Marszałek Województwa Pomorskiego). Samorządy i partnerzy społeczni (m.in. uczelnie) opracowały jednak wcześniej listę kilkudziesięciu projektów, na których sfinansowanie tych pieniędzy po prostu nie wystarczy.
Dlatego teraz członkowie ZIT muszą ustalić, według jakich kryteriów oceniać te przedsięwzięcia, by otrzymać jasną odpowiedź: to jest naszym zdaniem najbardziej potrzebne metropolii.


Na warsztaty, które mają doprowadzić do stworzenia kryteriów oceny, zostali zaproszeni przedstawiciele wszystkich podmiotów ZIT. Ich prace zostały usystematyzowane. Pierwszego dnia, w środę, zajmowali się inwestycjami w zakresie gospodarki, które zostały podzielone na trzy moduły:
· wzrost konkurencyjności szkolnictwa wyższego
· wsparcie rozwoju gospodarczego w oparciu o zasoby wewnętrzne
· rozwój gospodarki turystycznej
By dokładnie nakreślić, w jaki sposób metropolia zamierza ustalić swoje kryteria oceny, warto prześledzić tok pracy nad pojedynczym modułem - np. rozwojem gospodarki turystycznej.
Zebrani w osiem grup uczestnicy odpowiadali na trzy konkretne pytania, a swoje odpowiedzi rankingowali – od czynników najważniejszych do najmniej istotnych. Przy każdym pytaniu wskazane były możliwe odpowiedzi (w nawiasach, ale można było je zastąpić własnymi pomysłami).
Pytanie 1: Jakie warunki powinien spełniać projekt z zakresu rozwoju gospodarki turystycznej, aby był kluczowy z punktu widzenia Strategii ZIT? (powinien obejmować określoną liczbę partnerów, powinien wspierać tworzenie szerokiego wachlarza usług, powinien być związany z wydłużeniem sezonu, powinien wykorzystywać unikalne walory gmin obszaru ZIT)
Pytanie 2: Jakie korzyści powinny płynąć z sieciowania produktów turystycznych? (wzrost liczby odbiorców produktu, kompleksowość oferty, kreowanie zatrudnienia)
Pytanie 3: Jakie cechy powinny charakteryzować przedsięwzięcia przyczyniające się do wzrostu atrakcyjności Obszaru Metropolitalnego i jego otoczenia poza sezonem letnim? (wspierające turystykę biznesową, medyczną, zakupową).

Identycznie wyglądała dyskusja nad pozostałymi dwoma modułami. Według tego samego schematu mają przebiegać również warsztaty z zakresu aktywizacji społecznej i powiązań przestrzennych.
Raport z warsztatów – z wnioskami i wskazaniem kluczowych kryteriów – ma być gotowy w pierwszym tygodniu marca.

  • GIWK