aktualności
Komisja ds. Infrastruktury i ŚrodowiskaWęzeł przesiadkowy przy dworcu PKP w Redzie gotowy
Mieszkańcy Redy, okolicznych miejscowości, ale i całej metropolii mogą znacznie szybciej i wygodniej podróżować. Nie tylko skrócił się czas ich podróży, ale także nowa inwestycja ma także wpływ na zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza. Więcej osób może zrezygnować z samochodów i przesiąść się do pociągów. Dzięki funduszom pochodzącym z Unii Europejskiej zakończyła się budowa węzła przesiadkowego przy dworcu PKP w Redzie. Jest on częścią dużego projektu budowy sieci 26 węzłów integracyjnych w całej metropolii, dzięki którym z transportu zbiorowego ma skorzystać prawie 550 tys. pasażerów więcej niż dotychczas. W czwartek 9 stycznia nastąpiło oficjalne otwarcie obiektu. W uroczystości uczestniczyli samorządowcy z województwa pomorskiego, m.in. marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk, burmistrz Redy Krzysztof Krzemiński, prezydent Gdańska i prezes Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot Aleksandra Dulkiewicz oraz wójt gminy Puck Tadeusz Puszkarczuk.
- Węzeł integracyjny w Redzie jest ważnym udogodnieniem przede wszystkim dla mieszkańców Redy, ale skorzystają z niego także mieszkańcy powiatu puckiego i wejherowskiego, którzy właśnie w Redzie zostawiają swoje samochody i przesiadają się do pociągów – mówi Krzysztof Krzemiński, burmistrz Redy.
Inwestycja obejmowała nie tylko budowę samego węzła przesiadkowego, ale także przebudowę dróg, skrzyżowań, zmianę organizacji ruchu, przebudowę przejść dla pieszych, przejazdów rowerowych i chodników.
Kierowcy samochodów osobowych nie muszą w godzinach szczytu komunikacyjnego tkwić w korkach, lecz mogą wygodnie i bezpłatnie zostawić samochód na parkingu przy węźle i przesiąść się do pociągów i autobusów w kierunku Trójmiasta, Półwyspu Helskiego, Lęborka i Słupska, a także Tczewa i Bydgoszczy. Ograniczenie ruchu samochodowego zmniejszy smog i znacznie poprawi jakość powietrza. To mniej szkodliwych substancji z rur wydechowych, mniej pyłów wznoszonych z jezdni, a w powietrzu będzie mniej mikrocząsteczek pochodzących ze ścierania opon i klocków hamulcowych. To nie koniec ekologicznych korzyści. Pod powierzchnią parkingu znajduje się system retencji wód opadowych, gdzie 112 komór rozsączająco – drenażowych rozprowadza deszczówkę do gruntu.
Węzeł integracyjny w Redzie to blisko 200 miejsc parkingowych dla samochodów, wliczając system park&ride - dla osób odwożących pasażerów na pociąg - i miejsca dla osób z niepełnosprawnością. Swoje pojazdy będą mogli na nim zostawić również rowerzyści – elementem węzła jest parking bike&ride z miejscami dla 137 rowerów. Na węźle zainstalowano również system monitoringu, windy, ławki oraz nasadzono nowe drzewa i krzewy.
WĘZEŁ PRZESIADKOWY W LICZBACH
• 4 zatoki autobusowe
• 202 miejsca parkingowe, w tym 8 miejsc parkingowych dla osób z niepełnosprawnością, 10 miejsc kiss&ride
• 137 miejsc dla rowerów
• 11 miejsc dla taksówek
• 35 drzew
• 2 936 posadzonych krzewów iglastych i liściastych, 368 pnączy
• 7 ławek
• 3 totemy informacyjne dla pasażerów
• 3 kamery monitoringu
• 2 windy
- Do tych statystyk należy dodać jeszcze, że węzeł w Redzie jest jedną ze 160 inwestycji metropolitalnych realizowanych ze środków unijnych w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. To projekty o łącznej kwocie dofinansowania 1,1 mld zł. Na tym polega współpraca metropolitalna, że potrafimy dostrzec korzyści z takich inwestycji. Dzisiaj otwieramy już kolejny węzeł z zaplanowanej sieci 26 takich obiektów. To jest początek tej drogi, bo do węzłów integracyjnych potrzeba szeregu innych ważnych decyzji, które będą dotyczyły transportu publicznego. Nie chodzi tylko o budowanie parkingów, ale o koordynację różnych środków transportu – pociągów i autobusów oraz uwspólnienie taryfy biletowej - mówił Mieczysław Struk, Marszałek Województwa.
O PROJEKCIE I WSPÓŁPRACY METROPOLITALNEJ
Całkowita wartość inwestycji to ponad 18 mln zł, z czego prawie 8 mln zł pochodzi ze środków Unii Europejskiej. Projekt realizowany był od lipca 2017 roku, a jego celem jest zwiększenie liczby pasażerów transportu zbiorowego w Obszarze Metropolitalnym Gdańsk-Gdynia-Sopot. Projekt „Budowa węzła integracyjnego Reda wraz z trasami” powstał dzięki OMGGS w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) finansowanych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego 2014-2020. Do tej pory ukończono budowę węzłów w Gołubiu, Rębiechowie, Gościcinie Wejherowskim, Pszczółkach, Cieplewie i Kartuzach. W ramach mechanizmu ZIT, OMGGS realizuje prawie 160 różnych projektów o łącznej kwocie dofinansowania 1,1 mld zł.
O zasługach Redy w budowaniu współpracy metropolitalnej mówiła Aleksandra Dulkiewicz, Prezes Zarządu Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot:
- To właśnie Reda znalazła się wśród pierwszych założycieli Gdańskiego Obszaru Metropolitalnego. Gorącym orędownikiem GOM od samego początku był przewodniczący Rady Miejskie Redy Kazimierz Okrój, który skutecznie przekonał radę miejską do przystąpienia do stowarzyszenia, argumentując, że metropolia to jeden organizm i w jego ramach musimy ściślej współpracować. Burmistrz Krzysztof Krzemiński był aktywnym członkiem zespołu negocjacyjnego, który ustalał z Marszałkiem Mieczysławem Strukiem listę projektów metropolitalnych w tzw. ZIT-ach.
Dzięki współpracy metropolitalnej i dotacjom unijnym, w Redzie za blisko 4 mln zł przeprowadzono termomodernizację Ochotniczej Straży Pożarnej, dwóch przedszkoli i kilku budynków komunalnych, a za 18 mln zł wybudowano węzeł przesiadkowy przy dworcu PKP.
Fot. M. Krzemiński