aktualności
Zaczynamy zmieniać świat od siebie. Mozaika Mobilności - warsztaty dla samorządów
Stwierdzenie “myśl lokalnie, działaj globalnie” jeszcze nigdy nie było tak aktualne, jak dziś, w dobie zmian klimatycznych. Zaczynając od siebie, od zmiany własnych przyzwyczajeń drobnymi krokami, naprawdę możemy wpłynąć na środowisko. W jaki sposób? Tego dowiedzieli się uczestnicy przez Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot warsztatów Mozaika Mobilności.
Na zdjęciu: uczestnicy szkolenia "Mozaika mobilności"
Mozaika mobilności jest grą edukacyjną, której uczestnicy, dzięki pracy w zespole, lepiej i łatwiej zrozumieją kwestie związane z ograniczeniem emisji gazów cieplarnianych i śladu węglowego. Elementem mozaiki są m.in. opracowane karty naukowe, które pobudzają kreatywność i pomagają przyswajać wiedzę.
Dwa dni poświęcone środowisku i zmianie nawyków
Ograniczenie emisji gazów cieplarnianych i zmiana przyzwyczajeń komunikacyjnych, choćby w postaci korzystania z roweru czy zeroemisyjnej komunikacji publicznej zamiast samochodu - to wszystko ma wpływ na gospodarkę i środowisko. Między innymi tego dotyczyły dwudniowe (11 i 12 grudnia) warsztaty Mozaika Mobilności, poprowadzone przez Virginię Little, założycielkę i prezeskę firmy Little Greenfinity. Udział w nich wzięli przedstawiciele Gdańska, Gdyni oraz Gminy i Miasta Wejherowo, Tczewa, Redy, Sopotu, Władysławowa, a także Gminy Kolbudy, Gminy Luzino, Gminy Żukowo i Starostwa Powiatowego w Pruszczu Gdańskim.
Czym jest ślad węglowy
Grudniowa Mozaika Mobilności akcentowała szczególnie kwestie dotyczące śladu węglowego oraz stopnia zależności ogólnie pojętej mobilności od paliw kopalnych. Czym jest ślad węglowy? To całkowita suma emisji gazów cieplarnianych wywołanych bezpośrednio lub pośrednio przez np. daną osobę, a obejmuje emisję m.in. dwutlenku węgla, wyrażoną w ekwiwalencie CO2.
Tu nie ma miejsca na nudę
Tak przyswaja się wiedzę w Obszarze Metropolitalnym: najpierw wprowadzenie merytoryczne, czyli przegląd mobilności i połączenie jej z wpływem na klimat, społeczeństwo i gospodarkę. Potem angażująca kreatywna praca warsztatowa w grupach. Uczestnicy nie kryli zadowolenia taką właśnie formą spotkania.
- Ciekawe jest to, że uczestnicząc w takich szkoleniach wszyscy się w nie aktywnie angażujemy, nie jesteśmy bierni. Dzięki temu przekaz jest bardziej skuteczny. Fajnie było uczestniczyć w tym spotkaniu - przekazali nam po Mozaice uczestnicy szkolenia.
- Dziś mieliśmy okazję porozmawiać o mobilności w gronie praktyków. Poza poszerzaniem zdobytej wiedzy zastanawialiśmy się też jak można wpłynąć na zmianę poglądów o mobilności, dostosowywanie środków transportu do potrzeb i jak zmienić dominację najbardziej nieekologicznych środków transportu w naszym otoczeniu - uważa Krzysztof Jałoszyński, oficer rowerowy z Sopotu, Zastępca Dyrektora
Wydział Inżynierii i Ochrony Środowiska UM w Sopocie.
Na zdjęciu: uczestnicy szkolenia
Na to samo zwróciła uwagę Justyna Mirończuk z Urzędu Miasta Gdyni.
- Szkolenie było bardzo ciekawe, przede wszystkim ciekawy był sposób pracy warsztatowej, angażujący wszystkich uczestników. Nikt nie został pominięty i usłyszeliśmy same ciekawe informacje. Częściowo to też odświeżenie tego, co już się wiedziało, ale również dużo nowych informacji. Najciekawsza była dla mnie część poświęcona optymalizacji sposobów przemieszczania się i redukcji wydatków na mobilność - powiedziała nam po zakończeniu warsztatów.
Tego samego zdania był Grzegorz Pawlikowski, oficer rowerowy, zajmujący się polityką rowerową w UM w Tczewie.
- Cieszę się, że mogłem wziąć udział w warsztatach Mozaika Mobilności, które w ciekawy i inspirujący sposób ukazały wyzwania i możliwości związane z dekarbonizacją transportu. Udział w tym wydarzeniu pozwolił mi lepiej zrozumieć społeczne, zdrowotne, ekonomiczne i środowiskowe aspekty mobilności oraz jej wpływ na naszą planetę - podkreślił po szkoleniu.
Czas na pracę, czas na dyskusje
Szkolenie i warsztaty to nie wszystko. Mozaika mobilności to również dyskusja, wymiana doświadczeń i wiedzy. Rozmawiano m.in. o wyzwaniach związanych z mobilnością, o rozwiązaniach prowadzących do redukcji emisji kosztów mobilności, a także o tym, jak sprawić, by mobilność stała się bardziej aktywna, ale jednocześnie mniej emisyjna. Mozaika mobilności była także okazją do budowania i wdrażania strategii działań pozytywnie oddziałujących na klimat.
Zdaniem prowadzącej szkolenie Virginii Little, założycielki i prezeski firmy Little Greenfinity, mobilność ma swój znaczny wpływ na emisję zanieczyszczeń.
- Dzięki temu, że jesteśmy tego świadomi, możemy wprowadzać w życie liczne, nawet drobne rozwiązania, które przyczynią się do ich redukcji. Zarówno zmniejszając liczbę przejechanych kilometrów czy przyzwyczajenia dotyczących wyboru środków transportu - twierdzi Virginia Little.
Problem ustalony, jak go rozwiązujemy?
Jak zatem zmniejszyć ślad węglowy, jak sprawić, by dekarbonizować transport? Oto kilka wniosków:
-
wybór roweru jako głównego albo uzupełniającego środka transportu. Dzięki temu nie tylko do atmosfery wytwarzane jest mniej zanieczyszczeń, ale rower niesie ze sobą też dodatkowe korzyści dla naszego zdrowia,
-
do poprawy jakości powietrza przyczynia się też wybór tramwaju albo niskoemisyjnego autobusu zamiast prywatnego samochodu,
-
korzystanie z rozwiązań multimodalnych, które polegają na wykorzystaniu różnych środków transportu w ramach jednej podróży. Celem jest optymalizacja kosztów, czasu i wpływu na środowisko poprzez dopasowanie najlepszego środka transportu do każdego etapu przejazdu,
-
drobne działania mają znaczenie. Gdy korzystamy z prywatnego samochodu, warto skorzystać z opcji car poolingu. To praktyka polegająca na tym, że kilka osób wspólnie korzysta z jednego pojazdu w celu podróży, zazwyczaj w podobnym kierunku lub do tej samej lokalizacji. Dzięki temu można zmniejszyć koszty podróży i ograniczyć emisję spalin przeciętnego kierowcy o ok 10%.
Na zdjęciu: uczestnicy szkolenia
Metropolia dla klimatu
Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot stawia na zrównoważoną mobilność i dekarbonizację. Klimat, energetyka i transport to jedne z kluczowych działań metropolitalnych. Na poziomie samorządowym realizowane są projekty m.in. zwiększające możliwości korzystania z transportu współdzielonego czy zwiększające przepustowość w miastach i gminach.
Metropolitalne samorządy zrealizują 24 projekty mobilnościowe. Planowana jest m.in. budowa i rozbudowa węzłów przesiadkowych, budowa dróg rowerowych i powstanie nowych buspasów.
Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot koordynuje inwestycje w 46 pomorskich gminach i powiatach. Projekty będą finansowane z Funduszy Europejskich dla Pomorza (FEP). Samorządy zrealizują ponad 100 inwestycji dzięki ponad 700 mln zł unijnego dofinansowania.
Szkolenie „Mozaika mobilności” było finansowane z projektu Pomocy Technicznej na 2024 r. w ramach programu „Fundusze Europejskie dla Pomorza 2021-2027”.